lynnis
Hade tänkt att vänta, borde åka och titta på fredriksdahl men jag vill plantera ena delen av häcken nu!!! Det är bakom ett staket, söderläge, sandjord (ska bättras rejält), zon 1.

Min ide är: en Therese Bugnet, en Mozart och tillsist en Maidens Blusch.

Utrymmet jag har är 4m långt sen kommer andra buskar.

Ni som kan föreställa er dom i verkligheten vad tror ni om färger, sortval, blomningstider mm??

Tacksam för all input smiley_small_hug.gif
strandskatan
Jag har Mozart och Maidens blush. Mozart blommar hela sommaren men doftar ingenting. Blommorna är små och enkla. Personligen inte så förtjust i den, lite stel på något sätt, men de flesta tycks gilla den. Maidens blush blir lite högre än Mozart, fyllda doftande blommor under ett par veckor. Mina Maidens angrips varje år av larver som jag glömt namnet på, som gör att bladen (inte blombladen utan de gröna) klistrar ihop, man får knipsa av de bladen, sen är det OK, det kommer nya blad. Jag tycker nog inte att Mozart och Maidens klär varandra särskilt bra. Kanske snyggare med Blanc double de Coubert (vit, halvfylld, doft) i st för Mozart, så får du ändå en som blommar hela sommaren (litet minus för att blommorna inte är så regntåliga), den bli rungefär lika hög som TB. Stanwell Perpetual är också fin, den har jag, doftar, dubbel, remonterar, men växer lite "slängigt", skulle kunna gå om du sätter den i mitten så den stöds av de andra två rosbuskarna. Lycka till i vilket fall!
Kajsa

Mozart, personlig favorit, växer vackert, ca 2 m, ständig blomfnatt. Slänger sina sirliga grenar åt alla håll.

Maiden´s Blush, ganska ny här och växer med raketfart, enda trista med Alba rosorna är att dom blommar en ggn. Fyllda sötrosa blommor.

Therése Bugnet, lite röda grenar, doftar kryddigt, växer prydligt och frisk.

Här kan du få en aning om hur dom ser ut ihop. Personligen är jag lite tveksam till Mozart här den växer inte som dom andra och lite knallig i färgen mot dom andra, röd/rosa. Kika i mitt album/Kanadarosor på Louise Bugnet eller Martin Frobischer som växer upprätt ca 2 m.
lynnis
tack för era svar.

Strandskata: Läste i LÅG att `Blanc double de cubert´var gles nertill, har troligen inte plats att plantera framför. Hut ser din ut. Annars var det ett bra förslag med tanke på färg (kul med variation) bra storlek (ska ge insynsskydd). Stanwell lät intressant då jag har någon ide om att den mittersta rosen gärna får vräka ut sig lite över staketet, det ser så härligt ut tycker jag. Vill inte gärna ha tre rosor som prydligt växer brevid varandra. önskar gärna att det såsmåningom blev lite vilt och romantiskat om du förstår vad jag menar. Tycker det finns alltför många srikta trädgårdar i dag. Personligen är jag inte särskilt förstjust i stela planteringar...

Kajsa: Vet du varför Louise B inte finns med i LÅG?? Upplever du att Martin Frob är lik TB? För lik? Vill ju att de ska passa (vilket säkert är väldigt olika hur man ser på det... men samtidigt va olika. Kunde vara kul med någon ros som har nypon på hösten. Å jag som har jordförbättrat 1m dupt och 1,5 m brett med massa torvmull, kompost mm, ska jag nu "bara" plantera rugosor var det kanske onödigt.

Oh, vad det är svårt!! sad.gif Tack för att ni tar er tid och hjälper mig!!
Kajsa
Louise Bugnet finns med i nya upplagan av LÅG och troligen är det den äldre biblioteken har.
Här kan du läsa från " Roslistan " AOT och kolla också där på de andra rosorna du funderar på
Louise Bugnet
Louise Bugnet, Therése Bugnet och Martin Frobischer har samma storlek ca 2 x 1.5 m och växer upprätt. Mozart är mer slängig i grenarna, skir typisk Myskros, finast i eget majestät ! Kanadarosorna är mera tuffa i sitt uttryck men också prydliga, har knappt rört mina på 5 år med sekatören. Louise Bugnet får en del stora nypon, har bild på det i mitt album.
lynnis
Urgh, nu känns det som om jag är tillbaka på ruta ett igen... Är så glad för att ni kommer med era kommentarer, ni som vet och kan föreställa er hur det ser ut i verkligheten. Borde hejda mig men är så trött på att det inte finns något insynsskydd. Vill ha min romantiska ombonade trädgård NU!!!! Jag tbörjar med att gräva ner TB som jag vet att jag vill ha så får jag väl fortsatta trackasera er här med frågor och funderingar samt läsa i LÅG till jag blir tokig biggrin.gif

Just nu sitter jag och förkovrara mig om pimpineller.... vill inte det ska bli för prydligt, kanske en klätterrros i mitten?? Hu och ve varför finns det så många val i livet???
Erika i Sandviken
Jag har också både Mozart,Louise Bugnet och Maidens Blush och ärockså tveksam till att de skulle passa ihop.

Räcker det inte att blanda Louise och Therese Bugnet då,två kalas vackra rosor.
lynnis
kajsa: sitter och beundrar dina rosor, helt underbara. Vad tror du om john david bakom ett staket? Morden Centennial ser ju också fantastisk ut. Tre rosor behöver jag evt två om dom blir breda...
gulmåra
Måste bara häva ur mig två härliga rosor som också är sk Kanadarosor. George Will, rosa långblommare med nypon och höstfärger. Lac Majeau vit långblommare med nypon. Har glömt hur det är med höstfärgen.
Båda med en höjd på >1,5m.
Hittade bara en bild på George Will i knopp, typiskt. Jag gillar knopparna.
[attachment=33823:Geroge_w...__Large_.jpg]
Stiffe
Tror att Chloris är en bättre alba för dig än Maidens Blush. MB tror jag väldigt gärna blir lite trist storkbent.
I mitten en Bourbon Queen som kan välla över staketet.
Personligen hade jag nog satt 4 rosor i den rabatten.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon