DavidV
Tjena!

Jag håller på att stratifiera några plommon frön (Prunus cerasifera) som jag köpte för en tid sen. Jag har haft dem i kylen i en plastpåse med en blandning av vatten och lite vermikult i ca en och en halv månad..

Hur funkar stratifieringen egentligen?? Jag öppnade en kärna som jag hade liggandes med en kniv idag och upptäckte ett "frö inne i fröet"

IMG_1313.jpg

Är stratifieringen egentligen till för att knäcka skalet på fröet? Kan jag plantera det inre fröet och lyckas lika bra utan stratifiering?

Hur länge behöver jag ha de andra fröerna liggandes i kylen förren jag kan plantera dem? Kan jag stoppa in dem i frysen en halvtimme före jag planterar dem för att få en liten "köldknäpp" så de sätter i gång?

Skulle vara tacksam för lite erfarenheter.. smile.gif

Bor annars i Zon 3 i Finland ( motsvarar Zon 4 i Sverige)
Christer i Falköping
Det brukar vara så att stratifieringen bryter ned groningshämmande ämnen i fröet så att det kan gro. Fukten måste dessutom komma igenom skalet om det skall hända något. Jag brukar stratifiera kärnor av persikor, nektariner och aprikoser genom att ta bort skalet och lägga själva fröet i fuktigt papper i plastpåsar. Efter någon månad brukar det komma en grodd ur fröet. När den är ungefär halvcentimetern lång planterar jag i fuktig jord. Men var försiktig med vattning, de ruttnar lätt. Finns nog bilder i mitt album "Så gör jag"
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=21424
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
Och i frysen bör man INTE stratifiera fröer, och en halvtimme i frysen har ingen verkan alls på att få igång groningen.
DavidV
Tack för svaren!

Nu förstår jag stratifierings processen bättre. Det var tur att jag köpte 2 påsar med frön om den första satsen skulle misslyckas! Om jag inte får så bra resultat med kylskåps-stratifieringen så stoppar jag bara ner de andra fröna i jorden i höst och hoppas på bättre lycka tills 2010.

//David
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon