Full version: Coffea arabica
DavidV
Tjenare!

Någon som har lite tips på hur jag skall göra med mitt kaffe-träd (BUSKE)?

IMG_1315.jpg

Jag köpte den som den ser ut för typ ca 5 år sedan.. Har ju förståss bytt jord och vattnat den.

Hur skall de egentligen se ut? Jag kan tänka mig att se skall se ut som ett träd som är lika långt som brett.. Hurudan jord trivs den bäst i? Mossig torvjord eller vanligt blomjord?
pebblelake
Kanske inte så mycket hjälp men ändå,mitt har jag haft tio år i vanlig krukjord det växte ända upp under taket så jag har klippt(sågat) ned den i omgångar,jag har för mig att kaffe klipps ofta där dom odlas.jag tycker också att blad massan blir tätare och finare när jag hugger ned den.brukar ställa ut min på sommaren.Jag har nog misskött min men den lever och frodas ändå.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker krukan ser något för liten ut. Kaffe trivs bäst i jord med lite lägre pH och man bör vattna med regnvatten ifall det är möjligt. (plantan får oftast lite gulare blad ifall det blir för högt pH). Trivs ute på sommaren.
koja72
Min kaffeplanta växer bara på höjden just nu, tror ni jag kan klippa ner den nu eller senare i höst ?
iliana
Jag har en kaffeplanta som är ett par år nu och vi kommer verkligen inte överens. Visst, den får nya fina blad men allt eftersom lossar de gamla så att det nu ser ut som jag har en samling palmer, fina gröna blad i toppen och sedan helt kala stammar.
Någon som har råkat ut för något liknande eller vet vad det kan vara för "fel" på den?
pebblelake
CITAT (iliana @ 24-04-2009, 22:26) *
Jag har en kaffeplanta som är ett par år nu och vi kommer verkligen inte överens. Visst, den får nya fina blad men allt eftersom lossar de gamla så att det nu ser ut som jag har en samling palmer, fina gröna blad i toppen och sedan helt kala stammar.
Någon som har råkat ut för något liknande eller vet vad det kan vara för "fel" på den?

Det är inget fel dom växer så,men som jag sa i mitt tidigare inlägg,så klipps dom ganska hårt av teodlare.....

CITAT (koja72 @ 24-04-2009, 20:42) *
Min kaffeplanta växer bara på höjden just nu, tror ni jag kan klippa ner den nu eller senare i höst ?

jag klippte min för 2 veckor sen,jag passar på nu när dom har tillväxtperiod.
Scout
Som nämnts tenderar kaffe att bli nakna nerifrån och uppåt. Två lösningar finns på det, att klippa ner och på så sätt få plantan att bli buskigare och tätare eller att samplantera några olika stora plantor som kan dölja varandras nakna stammar. Nu ser det ju ut som att dina plantor är lite väl för många i den lilla krukan.

Min kaffe är nog inte mer än fem år gammal och den är över 70 cm hög, med grenar och massor av kaffebär för andra året i rad. De grenar sig av sig själva om de har lite plats. Det är faktiskt tre samplanterade, den största har grenat sig massor och fått bär, de två mindre döljer den nakna stammen. Om jag var du skulle jag försöka plantera isär dem i grupper om ~3st och klippa ner dem lite. Nu på våren är väl en bra tid att klippa ner växter.

Pebblelake: jag tror att det kanske är kaffeodlarna som klipper ner dem och inte teodlarna. Om det inte är för att sätta åt konkurrenterna inom dryckesbranschen som de klipper ner varandras buskar.
:)
DavidV
Tack för alla svaren!!
Vi har planterat om kaffeträdet till en större kruka nu. Det blev riktit lyckat resultat. Den hade växt ihop rötterna riktigt rejält så jag använde ganska mycket kraft åt att separera dem i 3 grupper. Jag separerade dem dock inte helt utan bara så att det blev tillräckligt med luft mellan kvistarna. De lutar utåt för tillfället men jag antar att de växer lite uppåt iallafall med tiden.

Jag tänkte vänta någon vecka ännu innan jag klipper ner dem så de hinner etablera sig riktit bra i den nya jorden. Bifogar en bild på resultatet.

Kaffeträdet efter..

// David
pebblelake
CITAT (Scout @ 27-04-2009, 23:18) *
Som nämnts tenderar kaffe att bli nakna nerifrån och uppåt. Två lösningar finns på det, att klippa ner och på så sätt få plantan att bli buskigare och tätare eller att samplantera några olika stora plantor som kan dölja varandras nakna stammar. Nu ser det ju ut som att dina plantor är lite väl för många i den lilla krukan.

Min kaffe är nog inte mer än fem år gammal och den är över 70 cm hög, med grenar och massor av kaffebär för andra året i rad. De grenar sig av sig själva om de har lite plats. Det är faktiskt tre samplanterade, den största har grenat sig massor och fått bär, de två mindre döljer den nakna stammen. Om jag var du skulle jag försöka plantera isär dem i grupper om ~3st och klippa ner dem lite. Nu på våren är väl en bra tid att klippa ner växter.
Pebblelake: jag tror att det kanske är kaffeodlarna som klipper ner dem och inte teodlarna. Om det inte är för att sätta åt konkurrenterna inom dryckesbranschen som de klipper ner varandras buskar.
smile.gif

rotfl.gif slap.gif till mig biggrin.gif
Scout
CITAT (DavidV @ 28-04-2009, 09:12) *
Tack för alla svaren!!
Vi har planterat om kaffeträdet till en större kruka nu. Det blev riktit lyckat resultat. Den hade växt ihop rötterna riktigt rejält så jag använde ganska mycket kraft åt att separera dem i 3 grupper. Jag separerade dem dock inte helt utan bara så att det blev tillräckligt med luft mellan kvistarna. De lutar utåt för tillfället men jag antar att de växer lite uppåt iallafall med tiden.

Jag tänkte vänta någon vecka ännu innan jag klipper ner dem så de hinner etablera sig riktit bra i den nya jorden. Bifogar en bild på resultatet.

Kaffeträdet efter..

// David

Jag skulle nog satsat på att sätta de mindre grupperna i var sin kruka. De största exemplaren kommer att ta över som den i mitten på bilden ser ut att ha gjort, och bli lite större och mer förgrenad än grannarna. Problemet när de står för tätt i samma kruka är att alla plantorna försöker få mer ljus än de andra och växer mycket på höjden väldigt lite på brädden, och då blir det lätt höga, kala och smala stammar. Resultatet blir ofta en lite grövre och större, och ett gäng smala taniga saker. Om de är bara runt tre stycken i en kruka och nerklippta på olika höjder så kommer de att finna sin nisch i krukan och täcka upp för varandras kala stammar. Dessutom behöver de plats för rotsystemen, de konkurerar ju med alla andra plantor i krukan om näring och vatten.
koja72
Hej !

Min kaffe-planta består också av många olika grenar, så efter att ha läst scouts inlägg, så ska jag försöka dela den. Jag undrar bara, kan jag klippa den direkt eller är det att fara för hårt fram ? Kanske kan toppa den när de rotat sig igen eller vad tycker ni ?
BigDaddy
Om man vill testa fröså en kaffeplanta, går det skaffa kaffefröer enkelt i butik ngnstans tro?
De ska vara orostade antar jag. De flesta som säljer kaffe & dylikt har väl endast rostade, el?
Skulle vilja testa det men är väl dock ändå till våren som är bäst att sätta va?
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 25-10-2009, 23:08) *
Om man vill testa fröså en kaffeplanta, går det skaffa kaffefröer enkelt i butik ngnstans tro?
De ska vara orostade antar jag. De flesta som säljer kaffe & dylikt har väl endast rostade, el?
Skulle vilja testa det men är väl dock ändå till våren som är bäst att sätta va?

Impecta säljer kaffefrön för 22kr har jag för mig, vet dock inte hur många frön/kärnor man får.
http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wt...inguest&p=H
MariaS
CITAT (BigDaddy @ 25-10-2009, 23:08) *

Impecta har frön till kaffeplanta. 10 frön för 22:- Här har du en länk dit.

En liiiiten varning bara... Det kan bli dyyyyrt om man går in där whistling.gif
vanjalarsa
Hej
Hade en kaffeplanta i många år. Den var jättefin och bekymmersfri. Fick både blommor och bönor.
Kasserade den efter ca 15 år då den hade gjort sitt.
De vill ha ph sur jord. Tycker om att duscha. Finns ingen anledning att varken klippa i den eller dela den.
Det är bara ett negativt störningsmoment. Förstår inte riktigt anledningen .(? )
OM man vill så bönor så är det viktigt att bönorna är helt färska. inte svåra att så förövrigt. Undervärme måste det vara till sådden.

Ps: Du har den väl i en kruka med dräneringshål? Annars tror jag att det kan bli problem.

lycka till
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon