Nytt för i år är att jag dragit upp Kruktomater och Ampeltomater
men vet inte vilken krukstorlek som kan anses vara minimum
för att ge bra skörd.
Ampeltomaten heter tumbeling, jag har både röda och gula.
Kruktomaten heter Vilma.
Jag har vanliga ampelkrukor till mina ampeltomater (sådana som man köper hängpelargoner i), de kan väl vara på 5-6 liter. Vanliga tomater, både busk och höga, har jag i 20-liters hinkar.
majamia1
26-04-2009, 08:17
Hej
Jag undra om man kan ha tomatsorterna moneymaker och busktomat i växthuset? Tänkte även ha cocktali och små gula tomater i växthuset. Någon som vet?
Ha drivit upp många plantor av tomat friland och dom tänkte jag sätt längs mitt garage på västersidan?
Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
26-04-2009, 10:45
Busktomat är ingen sort utan en beskrivning över hur de växer, det finns busktomater som går utmärkt att odla i växthus och andra som funkar bättre utanför har du något namn på busktomaten?
Moneymaker är en tomat som nog mera passar i växthus i vårat klimat och detta är en sort som tjuvas och binds upp den ska bara vara en lång ranglig lian utan sidogrenar.
Cocktailtomaterna och de små gula tomaterna måste man nog också ha namn på för att tala om var de passar bäst. Det finns både högväxande, lågväxande, busktomater, dvärgtomater etc. som har cocktailfrukter och gula frukter så beskrivningen av frukten säger i stort sett ingenting.
majamia1
26-04-2009, 12:42
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-04-2009, 11:45)

Busktomat är ingen sort utan en beskrivning över hur de växer, det finns busktomater som går utmärkt att odla i växthus och andra som funkar bättre utanför har du något namn på busktomaten?
Moneymaker är en tomat som nog mera passar i växthus i vårat klimat och detta är en sort som tjuvas och binds upp den ska bara vara en lång ranglig lian utan sidogrenar.
Cocktailtomaterna och de små gula tomaterna måste man nog också ha namn på för att tala om var de passar bäst. Det finns både högväxande, lågväxande, busktomater, dvärgtomater etc. som har cocktailfrukter och gula frukter så beskrivningen av frukten säger i stort sett ingenting.
Tack snälla för svaren, jag ska ta reda på vilka sorter det är jag har, återkommer!
majamia1
26-04-2009, 15:03
CITAT (majamia1 @ 26-04-2009, 13:42)

Tack snälla för svaren, jag ska ta reda på vilka sorter det är jag har, återkommer!
Det var Bloody Butcher och Money maker som jag hade.
Jag har alla sorters tomater i mit växthus,det har alltid funkat bra.
Åsa, mälardalen zon 2
26-04-2009, 15:15
Bloody Butcher verkar det finnas 2 typer av men ofta är det någon slags busktomat här i sverige. Kan odlas utanför växthuset men funkar även i växthus, denna behöver man inte tjuva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.