Full version: Aaaavundsjuk...
Fru Frö
Jag är så avis på er som har växthus, jag har i några år trånat och längtat efter ett växthus och kommer göra det i något år till innan det blir verklighet. Jag tänker mig idag ej odlingsbäddar, ev för en vinranka, resten stenbelagt. Blommor, olivträd, cafébord.... tänker alltså inte i dagsläget på grönsaksodling som främsta avsikt.

Förutsättningarna hos mig är dessa
- radhus tomt
- barnens lekstuga

M.a.o platsbrist i dagsläget. Jag vill verkligen inte stressa bort lekstugan för barnen, det kommer jag ångra vet jag för denna tid kommer inte igen. -cry-.gif

Men tills dess undrar jag vad jag kan hitta på för "plåster på såren" ....Inglasat uterum vet jag ej om jag vill ha...... ? Tar bort ljus inne, "äter upp" halva ute känslan och trädgårdskänslan är jag rädd......

Så hjälp help.gif - erfarenheter, tankar, tips och idéer snälla!

confused.gif crying.gif -cry-.gif wacko.gif sos.gif

Lilla jag
uno
Uterum tar vanligen bort inneljus så ock hos oss. Men vad gör det.
Mesta delen av den ljusa tiden vistas vi antingen utomhus eller i vårt
uterum i vart fall under perioden april-september.

Nej inte för något skulle jag vilja vara utan vårt uterum.

Beträffande barnens lekstuga kanske finns det möjlighet att bygga
upp ett väggväxthus mot lekstugan. Kanske blir det inte så stort men
kanske trevligt att ha så länge.
katah
Jag har faktiskt funderat på din situation under ett par dagar smile.gif

Tänker du mest att du inte skulle få bygglov till växthusbygge eller har du bara en total platsbrist ?

om du vill kringgå bygglov så har jag ett förslag wink.gif

Om du skulle kunna bygga ett litet växthus på hjul så är det inte något permanent då.
En flak med ordentliga hjul under, fönster som man kan öppna på alla sidor och sedan odla i hinkar.
Då kan du ta hand om dina växter utifrån.
Om du vill kliva in där , får du väl köpa en stor hästvagn eller husvangsflak och bygga om wink.gif
Fru Frö
Gulle dej katah, har du gått och fnulat på mitt dilemma blush.gif

Ja, hur är det där med bygglov egentligen, den yta som skulle vara aktuell här understiger de 15 kvm man får bygga nu. Bara att sätta igång med grannens tillåtelse?

Men i dagsläget är det platsbristen som hindrar mig. Eller visst skulle jag kunna klämma in ett växthus brevid leksutgan, men det skulle inte se klokt ut och det är jätte viktigt också för mig - att det är snyggt och råder harmoni.

Jag har också tänkt på ett mindre bygge 60*100 eller så, och det skulle kunna vara en tillsvidare lösning kanske g.gif - hehe, jag kan se mig själv klämma in mig där i ett hörn med en flaska rött på fredag efter middagen! Har också tänkt på unos ide om att bygga mot en vägg på lekstugan, skulle bli en kortsida i så fall.... ja, tål att tänkas vidare på det med!

Och nu trånar jag efter uterum också! Fantasin skenar iväg genast - inredning a la "shabby chic" .....

embees
CITAT (Fru Frö @ 23-04-2009, 17:18) *
Jag är så avis på er som har växthus, jag har i några år trånat och längtat efter ett växthus och kommer göra det i något år till innan det blir verklighet. Jag tänker mig idag ej odlingsbäddar, ev för en vinranka, resten stenbelagt. Blommor, olivträd, cafébord.... tänker alltså inte i dagsläget på grönsaksodling som främsta avsikt.

Förutsättningarna hos mig är dessa
- radhus tomt
- barnens lekstuga

M.a.o platsbrist i dagsläget. Jag vill verkligen inte stressa bort lekstugan för barnen, det kommer jag ångra vet jag för denna tid kommer inte igen. -cry-.gif

Men tills dess undrar jag vad jag kan hitta på för "plåster på såren" ....Inglasat uterum vet jag ej om jag vill ha...... ? Tar bort ljus inne, "äter upp" halva ute känslan och trädgårdskänslan är jag rädd......

Så hjälp help.gif - erfarenheter, tankar, tips och idéer snälla!

confused.gif crying.gif -cry-.gif wacko.gif sos.gif

Lilla jag

Vi har inget inglasat uterum, däremot en stor altan utanför vardagsrummet som vi har satt kanalplast över för att kunna sitta där även när det regnar lite.

Ja så klart, lite ljus tar det och mest på sommaren. Men när solen börjar sjunka på hösten, då börjar även strålarna hitta in i rummet innanför. På vintern är rummet som ljusast, och speciellt då när man behöver det som mest.
Fru Frö
Vi skall bygga trädäck med pergola i år på framsidan, och med en pergola så är det ju rätt lätt att slänga på ett plasttak whistling.gif .....

Vilket egentligen kräver bygglov? Eller bara lyssna med grannen? Och vad händer om man inte har bygglov, någon tjallar och man får ta ner taket eller även böta?

Men en uteplats med tak kommer också bli en annorlunda uteplatskänsla som man kan inreda på ett annat sätt än bak där vi har markiser.
katah
då får du fixa en egen bubbla !

Köp en paraply model XXXXL och klä den med plast från topp till tå.
Sy in en dragkedja... det finns sådana som man kan köpa billigt på metervara
( båtinredningar eller bil-husbilinredningar dom har sånt ).

Du kan sy in även ventilationsluckor "typ dragkedja"

Du ser att min fantasi är på gång nu whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon