hej på er hoppas någon kan hjälpa mig, Har en stor syren som växer intill huset och täcker ett fönster, nu har jag tänkt ta bort den och plantera om den till häck, hur gör jag ?
mvh anthony
nu funkar det med bild, va bra
Cilla
05-10-2003, 22:27
Det finns flera bra sätt att göra detta på. Jag skulle ha flyttat den nu när bladen faller av och lämnat den obeskuren. Där knopparna och grenarna dött skulle jag beskurit på vårvintern. Syns genom att de svällda knopparna torkar och genom att hinnan under barken inte är grön när man skrapar lätt med nageln.
När jag flyttade min stora syrén här gjorde jag inte så. Jag beskar hårt och flyttade, och syrénen har inte riktigt kommit igång på fem år och bara givit en endaste blomma. Jag tror att det var för att jag både beskar rötter (genom uppgrävning) och krona på en gång.
Ann i Göteborg
06-10-2003, 10:54
Håller med Cilla. Försök att få med så stor rotklump som möjligt och gräv en riktig gosig grop på nya stället...och det blir TUNGT - ta hjälp av vänner och en presenning för ryggens skull. Detta gjorde jag för ca 3 år sedan och syrénen hoppade bara över en sommar innan den blommade igen. Men hur skall du få den att bli häck? Har du många rotskott att ta av?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.