Jag har bl a en idegransbuske som vuxit sig ganska stor och spretig. Om jag vill försöka forma den, hur gör jag?
Klipper jag "med häcksaxen" rakt över eller ska man ta "gren för gren" och räkna "ögon" om nån förstår vad jag menar!? Är jag kanske för sent ute om den blivit så pass stor (ung 1,5 m hög)
När är bästa tiden att klippa?
hej från mej
Big Gardener
23-04-2009, 20:40
Tänk dig först och främst hur stor du tänker att den ska ha för slutstorlek som "färdigklippt" boll. Därefter kan du börja bygga upp den och då ska du alltid börja klippa ned till en bra bit under den slutstorleken.
När det gäller idegran är det inte så noga hur du klipper den. Du behöver inte tänka på ögon utan kan kapa ganska grova grenar. Den skjuter mycket bra även från äldre ved. Ett tätt klot skapas av hård beskärning och tålamod. De bästa kloten byggs upp med hård beskärning över flera säsonger. Tricket är att inte släppa upp för mycket av säsongens tillväxt utan att konstant skära tillbaka. Då får man en mycket tät förgrening och grunden till ett tätt klot.
Se bara till att skapa grunden till en "rund" form redan från början även om den blir ganska gles då. Därefter bör du klippa den hårt och gärna tre gånger per säsong. Även om det blir hålrum och glapp i grenbyggnaden när du klipper den första gången är det viktigt att du klipper och bygger upp förgreningen även inuti hålrummen.
Börja klippa runt midsommar eller när du ser att den "kommit igång" att växa. Därefter kan man ta den en gång i i början av augusti och slutligen i mitten/slutet av september. Det beror lite på hur mycket den växer och var i landet du bor. I vissa lägen växer den inte så mycket och då kanske det räcker med två gånger per år.
Tack för en mycket lättfattlig instruktion! Gäller detsamma för buxbom? Och vad är mer lämpligt och lätt att ge sig på i klotväg. Liguster? Måbär?
mvh/anne
Alla som har ganska små blad och som tål klippning och skjuter gott om nya skott fungerar bra, även hagtorn borde fungera
http://www.vf-pflanzen.de/englisch/lieferp...ite1/seite1.htm