Ragazza zon6
Jag har sått myskmalva från två olika påsar i två olika omgångar. Efter veckors daltande och trilskande segar sig tre stackare upp lite motvilligt.

Så rotade jag lite i rabatten härom dagen där jag planterat myskmalva i fjol. Krav på halvruttna stänglar satt frökapslarna, fulla av frön. Tänkte, äsch fanken, jag testar väl. Efter fyra! dagar har massor grott! Nu blir det myskmalva i varje vrå, ääälskar den, står som snitt i evigheter och är så vacker.

Jag är stolt som en mor! Släng er i väggen påsskruttefröna!
Maggan H
Ja tänk vad moder natur fixar o donar efter eget bevåg! Ungefär samma sak gjorde jag genom att i höstas så Julrosfrön i bra jord i fint uppmärkt tråg som stod ute hela vintern, och nu har 6 st grott av alla frön jag sådde! Men i rabatten under mamma Julros står säkert 100 fina små plantor-i grus dessutom.... biggrin.gif
lislena
Jag har också tagit fröer från en malva som jag inte kan namnet på...som då blomma förra året...jag har sått fröer av den i såjord...men här kommer det inte upp någonting.... -cry-.gif hur gjorde du när du fick upp dina malva frön? Jag sådde mina den 31/3....jag har dom stående på fönsterbrädan inne....tycker du att jag ska sätta ut dom i växthuset där det är varmt...heller ska dom ha kyla?
Eva 33c
Tänk på att ragazza tog frön som legat fuktigt utomhus under hela vintern. De har alltså fått en rejält lång kallperiod och det kan mycket väl vara just det som gör susen. Du kanske plockade dina frön i höstas, som man ju oftast gör?

Detsamma gäller ju julrosen, de självsådda har hamnat alldeles färska i jorden (gruset) redan i början av sommaren och fått först en lång varm period och sedan en lång kall utan att någon har behövt bekymra sig. Köpta fröer är inte alls lika lättgrodda eftersom de oftast fått torka efter skörden och då blir svårväckta.
Förra året köpte jag julrosfrön från GardensNorth i april, rean ni vet.... De kom "fuktförpackade" i vermiculit och jag sådde och ställde ut dem. April är fortfarande ganska kallt här. Och det är enda gången som jag lyckats med sådd av julrosor, jag tror alla frön grodde!

Jag har en hel del perenner som jag aldrig sår utan bara plockar upp lite självsådder av varje år för att dela med mig av, byta eller sälja. Som trolldruva, cephalaria echinops mfl.

Visst är det lycka : )
Krolliljan
CITAT (lislena @ 29-04-2009, 00:34) *
Jag har också tagit fröer från en malva som jag inte kan namnet på...som då blomma förra året...jag har sått fröer av den i såjord...men här kommer det inte upp någonting.... -cry-.gif hur gjorde du när du fick upp dina malva frön? Jag sådde mina den 31/3....jag har dom stående på fönsterbrädan inne....tycker du att jag ska sätta ut dom i växthuset där det är varmt...heller ska dom ha kyla?

Jag brukar så mina i ett sådant där litet plastväxthis i början av april.(zon1) Och då får de väl lite kyla dunno.gif åtminstone på nätterna. De blir så fina och blommar redan första sommaren.
Prova med att sätta ut nägra.
Ragazza zon6
LisLena!

Jag kan skicka några frön, det är från två olika sorter, myskmalva och gråmalva(tror jag) Båda är underbara och härdiga som gråsten!

Jag kan plocka fler i eftermiddag. De grodde inne snabbt som sjutton.

Tina
lislena
Krolliljan: thanks.gif för ditt svar! Jag ska pröva att sätta ut dom på nätterna...jag tog frökapslarna nu i våras så dom har suttit ute hela vintern...dom har stått inne...men är utsatta i växthuset nu...men i kväll ja dom ska dom ut.... giggle.gif

Ragazza: Är det sant! Ska jag få fröer! Jag säger bara yahoo.gif jippi! bravo.gif Jag blir så glad.....tänk att det finns så trevliga människor här....vill du ha fröer av mig från min malva som jag inte vet namnet på? Den är vit..jag hittade den under en ek här i trädgården.....jag flyttade den i sommras till min rabatt. Där växte den sig stor med vita blommor på.
Jag gjorde ett exprement här idag. Jag lag några fröer i frysen. Jag ska testa och låta dom vara där i några veckor. Ska jag pm dig så du får min adress!!!! Jag säger bara thanks.gif thanks.gif jag är så glad att du ger mig fröer......
Peztis
Jag har en malva som sprider sig som pesten! Det ploppar upp plantor överallt i hela trädgården, oftast med rosa blommor, någon enstaka med vita.

Kan det vara Myskmalva, tro? Fast jag tycker inte att den har riktigt så flikiga blad som om jag söker på Myskmalva.
lislena
CITAT (Ragazza zon6 @ 29-04-2009, 10:33) *
LisLena!

Jag kan skicka några frön, det är från två olika sorter, myskmalva och gråmalva(tror jag) Båda är underbara och härdiga som gråsten!

Tina

Tina:)

Dina fröer är på väg!!!

Lena
lislena
LisLena!

Tina

Hej!

Tack för dina fröer dom kom idag... thanks.gif Jo jag undrar hur du gjorde när du sådde dom! confused.gif tog du flera fröer per såkruka heller satt du 1 och 1 help.gif Jag vill så gärna göra rätt den här gången. Plantera du i såjord? Du förvara dom inne..hade du extra ljus då? Kan jag ställa ut dom direkt i mitt växthus...ska dom stå svalt heller? Ja det blev en del frågor nu...men jag är så dålig på att odla det är första våren för mig med att odla fröer..
Kanske lite hjälp av någon:)

lislena
LisLena!

Tina

Vad glad jag är yahoo.gif fröerna som jag fick av dig från egen plockad malva har börjat titta upp nu... tummenupp.gif Jag sådde fröerna den 8 maj. I söndags började dom komma upp. Det gick ju så fort...jag är så glad... thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon