Överbölingen
23-04-2009, 20:52
tittat på Antikdeckarna och Tina. Tänker babbla om Tina.
Inga värderingar på korrekthet. Inte tusen sätter man peran när midsommarblomningen i stort sett är över och allt vad de nu sådde så var det nog lite väl sent på året. I varje fall med våra mått mätt för när sommaren är så långt skriden är det snart höst.
Men!!!
Så härligt avslappat. Enkelt och lättfattligt för nybörjaren. Charmigt framställt. Och faktiskt fick jag vissa idéer någonstans under programmet. Att jag vet och kan mer om vissa saker har ju inget med det här att göra? Får den nya egnahemsägaren en kick så har programmet fyllt sin uppgift. För mig själv gav det en stunds avkoppling. Och vad det nu hette i som gick i repris om mat i trädgården gav mig lite extra men det är ju inte Tinas programs uppgift.
Härmed sagt att jag tycker att TV (all over) försöker tillfredställa flera smakriktningar.
Program som tillfredställer proffs får vi nog längta länge efter.
heffaklumpen
23-04-2009, 20:56
Jag tycker hon är avslappnad och cool, trädgården behöver inte vara så avancerad känns det som. Kul att hon blandar in lite miljötänkande också!!!
Den där bädden hon gjorde och satte potatis i, vad är skillnaden mot att bara sätta i ett vanligt land???
Aqvakul
23-04-2009, 21:23
Håller med min jämtske vän att det är ett positivt och avspänt program. Det är bra om det får fler att bli entusiatiska för trädgård. Men för egen del så kändes det tyvärr väldigt amatörmässigt och tyvärr stundom lite flåshurtigt.
Överbölingen
23-04-2009, 21:25
Ingen susning. Men skulle kanske ha med jorddjupet att göra. Men koskiten och plantjorden krymper till ca hälften efter ett år så det blir till att fylla på. Nästa år har hon nog kompost att förbättra med.
Jodå nog är hon härligt avslappad. Jag önskar bara att hon kunde sluta klappa på jorden så förbaskat mycket.....
Aqvakul
23-04-2009, 21:31
Åke Truedsson har skrivit informativt om odling i djupbädd. Upprinnelsen för hansd del var en tomt med extremt styv lera, som inte gick att odla i. I en djupbädd har man nästan 1 meter luckert odlingssubstrat, vilket ger enorma skördar.
CITAT (embees @ 23-04-2009, 22:29)

Jodå nog är hon härligt avslappad. Jag önskar bara att hon kunde sluta klappa på jorden så förbaskat mycket.....

fast var inte det lite gulligt...
Håller med.... Tina är trevlig!!!
Jag gillar även Stefan Sundström!
Ja, så lite fina bilder och go stämning.
Tror också det kan vara inspirerande för icke-ännu-trädgårdsfrälsta.
Jag tänkte också att det måste vara bra för nybörjare, alltid kan det inspirera någon.
Men min alldeles nyfrälste bättre hälft satt och skrattade åt att det var töntigt ... så jag vet inte jag
Ja vad ska man säger,Tina är trevligt och avslappnat,det är roligt med olika personer hon tar hjälp av,men programmet ÄR för nybörjare.Tänk så många små pluttrabatter hon kommer att ha när programmet är slut.
tessan1
24-04-2009, 19:37
Vad heter programmet? jag har ingen tv så jag brukar kolla på svt play ibland när det är något skoj tex från trädgård till tallrik och engelska trädgårdar!
Danne031
25-04-2009, 23:39
CITAT (tessan1 @ 24-04-2009, 20:37)

Vad heter programmet? jag har ingen tv så jag brukar kolla på svt play ibland när det är något skoj tex från trädgård till tallrik och engelska trädgårdar!
Tinas Trädgård, går på tv4 plus
Jag tycker som nybörjare att det är lite väl mycket puttinutt och ganska så snålt på ordentliga förklaringar om man säger så. Visst är hon mysig och relaxad, men jag vetefasen alltså.. Hade hellre sett att det varit mer 'fakta' och mindre smil tror jag. Musik snuttarna får man ju ont i själen av!
Men det kan ju också vara för att jag är man

redigerat in en grej: Dock så måste jag ju säga att häromdagens avsnitt var flera gånger bättre än de 2 första, efter de tänkte jag ge upp och sambon också

men sen råkade jag bara zappa när det gått ett par minuter senast och så fastnade jag när jag såg att det påtades i ett grönsaksland.
Såg ni trädgårdsfredag på svt igår?
Jag blev glatt överraskad! Avslappnat, informativt, kunniga personer och vacker miljö. Av med hatten!
Irene_L
02-05-2009, 09:47
Ja gårdagens trädgårdsprogram gillade jag jättemycket! Det här var ett trädgårdsprogram i min smak! Pernilla Månsson Colt och trädgårdsexpert Gustav Mandelmann var väldigt bra.
Kajsa i Arvika
02-05-2009, 09:55
Jag började titta igår men somnade när de diskuterade potatissorter.... beror på hostmedicinen jag dricker.. starka doningar.. har inte alls med ett bristande intresse av potatissorter att göra..
jag har då aldrig vågat klippa ner en lavendel så hårt som de gjorde.. måste testat på jobbets plantor.. de ser för risiga ut..
Tack för frågan
Det är bra att försöka, men i vissa av dem om du lyckats, du kan pröva på mera nästa år.
H: Bassam
Aqvakul
04-05-2009, 19:02
CITAT (Irene_L @ 02-05-2009, 10:47)

Ja gårdagens trädgårdsprogram gillade jag jättemycket! Det här var ett trädgårdsprogram i min smak! Pernilla Månsson Colt och trädgårdsexpert Gustav Mandelmann var väldigt bra.

Såg reprisen idag - kan bara instämma, även om jag faktiskt kunde avstått matlagningsbiten (måste det lagas mat i alla program nuförtiden?)
CITAT (Kajsa i Arvika @ 02-05-2009, 10:55)

jag har då aldrig vågat klippa ner en lavendel så hårt som de gjorde.. måste testat på jobbets plantor.. de ser för risiga ut..

Samma tanke, vågar fortfarande inte pröva på mina...
CITAT (Aqvakul @ 04-05-2009, 20:02)

Såg reprisen idag - kan bara instämma, även om jag faktiskt kunde avstått matlagningsbiten (måste det lagas mat i alla program nuförtiden?)
Samma tanke, vågar fortfarande inte pröva på mina...
Och jag satt och tänkte att då kunde jag ha klippt till mer på mina "paradlavendlar". Dom ser risiga ut med nytt bara i topparna!
Däremot de små jag har och som jag först hade tänkt kasta men istället klippte ner rejält och planterade i en annan rabatt, jag dom spirar å det väldigaste. Dom kommer att bli jättefina så det var nog rätt tänkt i programmet
CITAT (Irene_L @ 02-05-2009, 10:47)

Jag lyckades ju missa första reprisen men som tur är kom det ytterligare en repris igår.
Det programmet kommer jag att se fler gånger.
Bra program!!!
Ja, och jag beskär lavendeln hårt, tidigt på våren. Fungerar. Tar också sticklingar med gott resultat.
Dock, i år, då jag för första gången skulle beskära en uppstammad lavendel (som jag skaffade förra sommaren), så fegade jag rätt rejält och tog det försiktigt. kändes lite för brutalt att göra som jag brukar. Hm... får väl se hur den artar sig kanske blir det hårdare beskärning i framtiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.