CITAT (heffaklumpen @ 23-04-2009, 22:32)

Jag har tagit över ett land och det växer - nä frodas är ett bättre ord, kirskål på vädigt många ställen där jag inte vill att de ska växa. Hur blir jag av med dom? Måste jag gräva upp varenda rot eller? Långa rötter och kors och tvärs!! Suck! Nån som har nåt bra tips???
Det finns lite olika varianter. Det är nämligen fullt möjligt att ta kål på kirskål genom utmattning.
Att gräva/jordbearbeta mycket är effektivt. Visserligen innebär det att man också råkar dela rötterna i mindre bitar som kan slå nya skott, men det kräver energi att både bilda rötter och växa uppåt så om man bara gör det flera gånger på en säsong kan man helt enkelt trötta ut den. Dessutom får du antagligen upp en hel del rötter när du jordbearbetar, och de lär ju inte växa mer. Rötterna är ganska ytliga och relativt lätta att få upp.
Man kan också trötta ut dem genom att hela tiden klippa ner dem (rycka upp dem) när de fått ungefär 3-4 blad. Från att ha varit helt nedklippt till att bilda just 4 blad måste plantan använda lagrad energi i roten. Från 4 blad och vidare kommer den att skaffa ny energi via fotosyntesen. Om du alltså ständigt håller den på mindre än 4 blad kommer energin så småningom att ta slut. Jag brukar inte klippa av dem utan dra upp dem lite försiktigt, då får jag ofta med en bit rot också.
Om inte landet ska användas kan du täcka med ett lager tidningar och sedan en markduk i ett-två år. Då kommer kirskålen också att dö eftersom den inte får ljus.
Det viktiga är att du inte ger upp före kirskålen!