|
Red Top
23-04-2009, 21:36
I tävlingen hittade jag två bilder där det står att det föreställer getingar. Själv tycker jag det ser ut som bin. Har aldrig sett ludna getingar. Finns det sådana?? Länkar till bilderna: MumsigtVårens första
Myosotis
23-04-2009, 21:40
Nä. Det är inte getingar. Nån sorts bin, liknar mina små som brukar få blå byxor av scillapollen. Å andra sidan var gråsparven en pilfink också.
susanneedgren
23-04-2009, 21:40
Alltså, jag är ingen expert men inte ser det ut som getingar i alla fall!
Red Top
23-04-2009, 21:50
CITAT (Myosotis @ 23-04-2009, 22:40)  Nä. Det är inte getingar. Nån sorts bin, liknar mina små som brukar få blå byxor av scillapollen. Å andra sidan var gråsparven en pilfink också. Det missade jag  . Men eftersom jag är allergisk mot getingar ville jag ju gärna veta om det kommit någon ny sort
Just hårighet och pollensamlande är ju en egenskap som skiljer bin från getingar. Getingarna samlar ju inte pollen, utan är rovdjur, som bara suger nektar (flygbränsle) i blommorna.
Gossen Ruda
24-04-2009, 07:32
Typiska honungsbin.  Om ni vill veta hur man ser det så titta på den andra bilden, där ser man det tydligt. Den yttersta vingcellen på framvingens framkant är mycket lång och jämnbred. Det är bara honungsbiet som ser ut så.
Red Top
24-04-2009, 09:07
Tack för alla svar! Jag tänkte väl att jag kunde se skillnad på bin och getingar Kuriosa: Två år i rad har vi haft bin(honungs?) i en gammal ihålig lönn på tomten. Det började med att de letade boplats, först i grannens skorsten, sedan i en av våra. Hela köket var fullt av bin, som vi vänligt men bestämt visade ut genom dörrar och fönster. Sedan bosatte de sig i vårt träd. Vi umgicks flitigt på somrarna, och jag vet inte hur många jag räddade från drunkningsdöden i våra vattensamlingar. I år har jag inte sett till dem. Vore synd om de inte kommer att vara här i år. Jag försökte fånga bohålet med bin på bild, men de ville inte vara med på bild, så det blev bara bilder av hålet. BiboJag kan inte se det Gossen talade om, "Den yttersta vingcellen på framvingens framkant är mycket lång och jämnbred" men så här såg våra bin ut, tror jag.
Myosotis
24-04-2009, 09:16
Den nedersta är väl en blomfluga? Tack för info, gossen; jag tyckte att den verkade liten för att vara honungsbi. Kan du se vad det här är för art då?
Gossen Ruda
24-04-2009, 09:37
Arten kan jag inte ta så här på stört men ett sandbi av något slag är det, släktet Andrena.
Jo, du har rätt om Red Tops bild, det är en blomfluga.
Jag återkommer kanske om honungsbiets vingceller.
Red Top
24-04-2009, 09:44
Är detta oxå en blomfluga?  Den surrade som ett bi och flög tillbaka in i bohålet.
Myosotis
24-04-2009, 09:45
Tack! Jag har själv litteratur men tycker det är svårt. Du får gärna återkomma om honungsbiet, jag läser och lär.  CITAT (Red Top @ 24-04-2009, 10:44)  Är detta oxå en blomfluga? Den surrade som ett bi och flög tillbaka in i bohålet. Det ser så ut, ja. Bohålet??
Blomflugorna har bara 2 vingar, har stora runda ögon, håller vingarna annorlunda och flyger helt annorlunda än steklar.
Red Top
24-04-2009, 10:32
CITAT (Myosotis @ 24-04-2009, 10:45)  Bohålet  Bohålet i trädet! Tredje gången gillt! Jag måste skriva text på mina bilder och kanske skaffa nya glasögon. Den här bilden är inte särskilt tydlig, men det bekräftar bara det jag sa tidigare. Våra bin ville inte vara med på bild. Men när jag fotograferade höstastrarna surrade de runt mig hela tiden.
Båda blomflugorna är slamblomflugor av släktet Eristalis. Art törs jag inte säga, det finns några att välja emellan och de är så oerhört lika (samt variabla).
Mimikry heter det, när ofarliga och harmlösa insekter/djur försöker lika andra farligare djur som har förmåga att försvara sig. Genom att se ut som ett bi, slipper den angrepp från exempelvis fåglar, som inte gillar att få "bistick i halsen". Och som du sa, den surrar till och med som ett bi!! Den har lurat många fler än dig, både människor och djur.
Lättast och snabbast ser man skillnaden på ögonen tycker jag. Getingar och bin har droppformade ögon som kan vara ganska små (jämförelsevis). Flugorna har stora runda ögon.
Chamomille
24-04-2009, 16:41
CITAT (Myosotis @ 23-04-2009, 22:40)  mina små som brukar få blå byxor.... Blå byxor Vackra bilder i alla fall!
Red Top
24-04-2009, 22:46
CITAT (amaira @ 24-04-2009, 17:21)  Båda blomflugorna är slamblomflugor av släktet Eristalis. Art törs jag inte säga, det finns några att välja emellan och de är så oerhört lika (samt variabla).
Mimikry heter det, när ofarliga och harmlösa insekter/djur försöker lika andra farligare djur som har förmåga att försvara sig. Genom att se ut som ett bi, slipper den angrepp från exempelvis fåglar, som inte gillar att få "bistick i halsen". Och som du sa, den surrar till och med som ett bi!! Den har lurat många fler än dig, både människor och djur.
Lättast och snabbast ser man skillnaden på ögonen tycker jag. Getingar och bin har droppformade ögon som kan vara ganska små (jämförelsevis). Flugorna har stora runda ögon. Hej Amaira! Kul att se dig, och tack snälla för lektionen! Naturen är rätt fantastisk. Jag förstår verkligen ditt intresse för småkryp. Det måste vara mer intressant än att studera rymden t ex.
Tur att det finns folk som gossen och amaira, som kan visa/lära oss att allt randigt inte är getingar...  (är också allergisk och slår villt) Jag har blivit mycket bättre/ lugnare sedan jag blev odlait....
Myosotis
25-04-2009, 08:47
CITAT (Red Top @ 24-04-2009, 23:46)  ...Det måste vara mer intressant än att studera rymden t ex.  Det enda som är mer intressant än rymden och kvantfysik är fåglar. Så det så.
Piccante
25-04-2009, 16:02
CITAT (Myosotis @ 25-04-2009, 09:47)   Det enda som är mer intressant än rymden och kvantfysik är fåglar. Så det så. det är till och med intressantare att studera fickludd än fåglar
Myosotis
25-04-2009, 17:00
Red Top
25-04-2009, 21:20
Självklart, är det så att fåglar är klart intressantare än fickludd!! Men att ägna sig åt våra fantastiska småkryp är nog ovanligare än att studera fåglar. Själv känner jag mååånga som intresserar sig för fåglar, men inte en enda som studerar småkryp. Därför är det så skönt med odla. Här samlas alla intressen under ett tak.
Myosotis
25-04-2009, 21:24
CITAT (Red Top @ 25-04-2009, 22:20)  Självklart, är det så att fåglar är klart intressantare än fickludd!!   Eller hur. Markus retades nog bara  Det måtte han väl begripa att fåglar är intressanta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|