Glad_amatör2
Jag har planterat om en stickling av St Paulia och ett skott av något som jag tror kallas "hjärtan på tråd".
Nu upptäckte jag att det blivit någon typ av mögel i krukan. Är det någon som vet vad det är och vad det kommer utav?
Är det jorden som är något fel på så kanske alla mina förkultiverade plantor råkar illa ut också eftersom jag troligtvis använt samma jord.

försökte ta en bild på hur det ser ut i den ena krukan.[attachment=33760:m_gel.JPG]
KURT
Jorden är oftast värmebehandlad för att avdöda ev ogräsfröer. Så det finns inte så mycket liv i jorden, då kan allt som kommer dit eller som redan finns där och har överlevt värmebehandlingen tillfälligt ta överhanden och växa utan konkurrens från andra organismer. Därför får man ofta lite mögel på ytan när man så och börjar vattna. Man kan ju t o m få storsvampar som bildar fruktkroppar i krukan! Men normalt är det här inget problem för växten, eller fröna man sått, man kan ev vädra lite så att det inte är riktigt lika fuktigt.
GunnellF
Jag har också haft sånt i krukorna men det verkar inte påverka växten alls, vad jag har sett. Vet inte vad det är.
MariaS
Det är ett vanligt fenomen, om jorden hålls lite för fuktig. Du kan blanda en kapsyl Atamon (saft-konserveringsmedel) i en liter vatten, som du sen vattnar med, så försvinner mögel och svampar.

Välkommen hit föresten...
Glad_amatör2
CITAT (MariaS @ 24-04-2009, 09:16) *
Det är ett vanligt fenomen, om jorden hålls lite för fuktig. Du kan blanda en kapsyl Atamon (saft-konserveringsmedel) i en liter vatten, som du sen vattnar med, så försvinner mögel och svampar.

Välkommen hit föresten...

Tack för svar!
Skönt att veta att jag inte är ensam om detta och att det inte är någon större katastrof :-)
Roligt att jag hittade odla.se.
Jag kommer säkert att ha nytta av de goda råd som man kan få här.

Mvh
Lena
KURT
CITAT (Glad_amatör2 @ 24-04-2009, 16:05) *
Tack för svar!
Skönt att veta att jag inte är ensam om detta och att det inte är någon större katastrof :-)
Roligt att jag hittade odla.se.
Jag kommer säkert att ha nytta av de goda råd som man kan få här.

Mvh
Lena

Odla.se är något helt annat är odla.nu! rolleyes.gif
pejori
CITAT (Glad_amatör2 @ 24-04-2009, 00:54) *
Jag har planterat om en stickling av St Paulia och ett skott av något som jag tror kallas "hjärtan på tråd".
Nu upptäckte jag att det blivit någon typ av mögel i krukan. Är det någon som vet vad det är och vad det kommer utav?
Är det jorden som är något fel på så kanske alla mina förkultiverade plantor råkar illa ut också eftersom jag troligtvis använt samma jord.

försökte ta en bild på hur det ser ut i den ena krukan.[attachment=33760:m_gel.JPG]

Jag är också en som får sådant med jämna mellanrum...(oftast i nyplanterade krukor) men jag bara krafsar runt lite med en gaffel och det brukar försvinna med tiden...
inget som verkar påverka växterna utan snarare en obalans i floran som rättar till sig med tiden tummenupp.gif
Glad_amatör2
CITAT (KURT @ 24-04-2009, 17:17) *
Odla.se är något helt annat är odla.nu! rolleyes.gif

Oj!! Så det kan bli. Jag menade ju odla.nu, så klart rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon