Full version: Wrams Gunnarstorp
annika wall
Har någon erfarenhet av Wrams Gunnarstorp? Är lite fundersam över om jag satt den på ett lite för skuggigt ställe, på norrsidan av en spaljé. Det är ingen djup skugga och där är förmiddagssol och en slurk kvällssol. Tror ni han nöjer sig med det? undrar Annika zon 1.
svennis
Hej!
Den tycker jag du skall ge full sol... yes.gif
AnnammA
Annika, du bor i en perfekt zon för att få "Wrams G" att bli en rejäl rosplanta. Däremot, tror jag, att du nog har valt fel planteringsplats...Vår rejäla mastodont, står mot en östervägg, och det verkar den att trivas med, så pass att den var på väg in under hustaket...(Mot södervägg, kanske blir för bra, eller förkortar blomningen, och kanske bleker blomfärgen...)

PS!
Här växer den från väggen in mot uteplatsen, så detta foto är taget från baksidan på österväggen...DS.
annika wall
Tack för svar! Oj så maffig den kan bli. Får kanske flytta det lilla livet ut i solen då, men först ska jag kolla in hur många soltimmar det är på platsen jag valt, för den hade varit såååå fin där. Men kanske någon har ett förslag på en annan ros som hade klarat lite skugga?
Thé
Kan den passa utseendemässigt med Zéphirine Drouhin? (har fortfarande inte bestämt vad jag ska ha på rosenbågen tillsammans med Zéphirine, trots många bra förslag...) Eller jag kanske skulle ha något vitt? Climbing Iceberg? Sorry för fullkomlig OT... tongue.gif
AnnammA
CITAT (Thé @ 27-04-2009, 16:34) *
Kan den passa utseendemässigt med Zéphirine Drouhin? (har fortfarande inte bestämt vad jag ska ha på rosenbågen tillsammans med Zéphirine, trots många bra förslag...) Eller jag kanske skulle ha något vitt? Climbing Iceberg? Sorry för fullkomlig OT... tongue.gif

Thé, jämför man växtsättet mellan ZD och Wrams G, så är ju ZD en klenis, jämfört med WramsG...Så vill du täcka upp lite lagom fort är Wrams Gunnarstorpsrosen att föredra...Utseendemässigt är ZD mer knallrosa, än Wrams G, som går att det ceriserosa.(Det är inte lätt att beskriva rosor...)
Jämför mina bilder.Nr 1 är Wrams, och 2. ZD.
Thé
Hm, det kanske blir en läskig kombination. Funderar vidare på Climbing Iceberg och tackar så mycket för jämförelsebilderna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon