Full version: Kronärtsskocka
MariaS
...men är det någon som vet hur den ska förvaras på vintern. Den ska ju vara härdig under "skyddade förhållanden" upp till zon 3 vad jag förstår...
Wilmer
Jag väntar fortfarande på att min ska sticka upp igen som jag glömde i jorden förra hösten -cry-.gif . Första testet, köpte på rea sommaren - 08. Jag har nu köpt kardon frön och satt, de ska visst vara härdigare. Min var inte planterad i skyddat läge, utan tänkt att övervintra frostfritt.
KURT
När det gäller själva plantan, så brukar man täcka den med halm eller liknande.
MariaS
Det låter som om det kunde vara värt 39:- och prova.
Knytt
Jag läste faktiskt om just det i Lena Israelssons "Köksträdgården det gröna arvet" igår.
Där skriver hon att de perenna varianterna, typ herrgårds, kan klara sig i zon 1-2 och möjligen 3 om man klipper dem till 25-30 cm över marken, kupar upp jord och ev sand kring och täcker med ett tjockt lager halm/löv/ris.

På våren tar man först bort lövlagret och när de börjat kika upp tar man bort en del kupning också.

Funderar själv på att prova! smile.gif
MariaS
Då var vi plötsligt två då... giggle.gif Kunde vara kul att jämföra...
Knytt
Ja väldigt spännande!
Men jag funderar på att så dem, alltså inte förrän i typ februari nästa år.
Man ska inte göra allt på samma gång *rabblar mantra* wink.gif
MariaS
Ja, har min överlevt till dess, kan jag ju alltid berätta då.
Alexander-VG-zon3
det är inte kylan i sig som dödar den utan i vilken jord den är i. även om den inte är så härdig så skyddar snön oftast den längre norrut och i zon 1-2 blir det inte så kallt i jorden att den dör av det OM den odlas i rätt jord.

väldränerad jord är ett måste om den ska klara sig, jag hade lagt större vikt på jorden än att hålla på och skydda den eller att hitta det bästa läget. även om ett soligt och varmt läge är att föredra.

plus så finns det som sagt härdigare varianter/namnsorter som kanske också klarar av att övervintra i en sämre jord.
MariaS
Bra att veta flaxss. Då får den nog bo vid växthusen, där jag har mer sandjord än något annat ställe på tomten. Där är det ju skyddat också...
Tulipanaros
Jag brukar odla Green Globe eller Imperial Star, dvs. sorter som normalt är ettåriga hos oss. Jag har aldrig försökt övervintra dem men känner faktiskt till två fall då de (av misstag) övervintrade i Sörmland (två olika odlare på olika platser). De var alltså inte täckta över huvud taget, men tack vare milda vintrar klarade de sig ändå. På åtminstone ena stället växte de dessutom i lera.
Wilmer
Då hoppas jag lite än att min ska kika upp!!
Ragazza zon6
Mina kockor har haft samma problem varje år. Jag frödrar dem. När de fått ca 4 blad börjar bladen torka och få grå torra skador. Bara på kockorna inte på nåpgra andra plantor och jag ser inga kryp. Vad sjutton kan det vara?
EKLO
Nu väckte ni även min lust att prova - Maria och ni andra som köpt plantor - var har ni gjort det tro?
Tulipanaros
CITAT (Ragazza zon6 @ 24-04-2009, 18:15) *
Mina kockor har haft samma problem varje år. Jag frödrar dem. När de fått ca 4 blad börjar bladen torka och få grå torra skador. Bara på kockorna inte på nåpgra andra plantor och jag ser inga kryp. Vad sjutton kan det vara?

Det blir lätt så. De behöver lång utvecklingstid och måste sås tidigt, men inneklimatet är egentligen för varmt och torrt för dem. De brukar klara sig bra även om enstaka blad torkar bort, men min erfarenhet är att de trivs bäst med att stå ute så mycket som möjligt (i vettiga temperaturer). Så fort de planteras ut i landet brukar de ta fart och trivas med livet.
Solstorm
Det skrivs i böcker om att sorten herrgård ska vara mer härdig, men den har jag aldrig sett frön av någon gång. Jag har haft green globe tidigare. Stor planta blev det med flera frukter på, fast mycket bladlöss fick den också. Trots att den stått gynnsamt så har den inte övervintrat (fast jag täckte inte heller förstås).

Förra året sådde jag en green globe som jag övervintrat svalt i kruka. Jag har inte bestämt mig än om jag ska ha kvar den i kruka eller plantera ut den.
KURT
Herrgård kan bara förökas vegetativt:

http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/gro...artskocka.shtml
Solstorm
CITAT (KURT @ 26-04-2009, 09:35) *
Herrgård kan bara förökas vegetativt:

Där lärde jag mig något nytt. Är det någon som sett sådana plantor till försäljning någongång?
Wilmer
CITAT (EKLO @ 24-04-2009, 20:24) *
Nu väckte ni även min lust att prova - Maria och ni andra som köpt plantor - var har ni gjort det tro?

Jag köpte min på coop...
MariaS
CITAT (EKLO @ 24-04-2009, 20:24) *

Jag jag köpte mina på jobbet idag. Välsorterade plantskolor/handelsträdgården bör ha dem bland ätliga växter.

Även jag hade några förra året i min butik.
ingrid fuxwall
Den jag misslyckades med köpte jag på Botaniska och inte var de speciellt dyra.

ingrid
myskmadra
Jag har "Green Globe"-plantor som ska ut i landet kanske idag om det inte blir ihållande regn. thumbdown.gif
Jag har sått dem i början av mars och min önskan är att de ska övervintra. Bra tips här på tråden!
Tur att jag har bra och lucker jord. Funderar om jag ska plantera dem lite nedsänkta i en ränna så blir det lättare att täcka dem i höst?
Jag har fått inspirationen till detta när jag promenerat på Rosendal på Djurgården i Stockholm. På vintrarna sticker de upp som spöken ur landen. Verkar varken vara täckta eller nedklippta för den delen?
Och undrar om man får nån skörd första året, det som kanske blir det enda i skockornas liv?
Tulipanaros
Green globe är dock svår att övervintra. Jag vet ingen som lyckades den senaste, smällkalla vintern; det var en tidigare, mild jag hörde om två. (Senaste vintern dog alla.)

Mars är, tyvärr, lite sent att så kronärtskockor. Jag sådde mina i januari och planterade ut dem för ett par veckor sen. De tål ganska tufft väder på friland och blir väldigt glada över att komma i jorden. Någon skörd ska du nog hinna få, men räkna med att den blir sen. I vilket fall är det vackra växter!

Ingrid: Jag har sett att Plantagen säljer Green globe-plantor. Inte så kraftiga, men det kan ju vara värt att kolla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon