Full version: Rhododendronjord
Pius
Jag köpte en stor påse/säck med rhododendronjord när jag skulle plantera om min kamelia men vad kan jag göra med resten?

Visserligen har jag en magnolia jag kan hälla på lite men finns det flera växter som gillar just den sortens jord, någon krukväxt kanske?

Pius
MariaS
ALLA surjordsväxter, kan du plantera i den jorden. Inne som utomhusväxter.
Pius
CITAT (MariaS @ 24-04-2009, 10:20) *
ALLA surjordsväxter, kan du plantera i den jorden. Inne som utomhusväxter.

Hm, vilka krukväxter räknas som det?

Jag har pelargoner, hoyor, orkidéer (ja de har ju sin egen jord förstås), hibiskusar, julkaktusar.

Ute har jag nog bara Magnolian eftersom jag bor på Gotland och vi har kalkhaltig jord.

Pius
MariaS
Hibiskusen gillar surjord, liksom azalean inne.

Ute är det julrosor, magnolia, camelia. Ja i stort sett alla växter som är vintergröna. När du nu ändå har så kalkhaltig jord, kan du ändå använda roddisjorden som jordförbättring till det mesta.
officinalis
Kalk är väl vanligen basisk och används för att reda jord (eller sjöar för den delen) som är för sur? Därför borde väl inte den här surjorden vara kalkhaltig.
Eller är jag ute och cyklar nu?
MariaS
CITAT (officinalis @ 24-04-2009, 10:39) *
Kalk är väl vanligen basisk och används för att reda jord (eller sjöar för den delen) som är för sur? Därför borde väl inte den här surjorden vara kalkhaltig.
Eller är jag ute och cyklar nu?

giggle.gif det var inte roddisjorden som var kalkhaltig utan den befintliga jorden på Gotland.
officinalis
Jahamenjaha. Det är nog bara jag som druckit lite för mycket kaffe. wacko.gif
Pius
Tack för era svar nu kan jag ju använda upp alltihopa, så bra. Jag tyckte den var så fin när jag jämförde med den vanliga jorden jag använde till omplanteringen.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon