katah
Jag vet att grönkålen klarar sig bra, av erfarenhet

Kårot verka klara sig utan nät.

Sedan har jag hört att kålrabbin skulle också klara av utan , stämmer det ?

Jag har sått också grönsaksrybs om undrar om de behöver kålnät ?

Vitkål, spetskål, broccoli odlar jag i nättunnel.

vad är era erfarenheter ?
KURT
Kålrabbin växer extremt fort, och även om de skulle äta bort lite av blasten, så klarar de sig ändå .
katah
så bra!

väntar med spänning vad man ska göra med rybsen ?
rosita
Ursäkta, men vad menar du med kålnät? Är det som skydd mott kålfjärilen?

Jag brukar ha odlingsväv över grönkål, broccoli och blomkål, men inte över kålrabbi. Trots väven får jag ofta larver ändå rtfm.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Fiberduken håller ofta kvar för mycket värme för kål så man kan köpa finmaskiga nät numera där det blir luftigare under väven men insekter tar sig fortfarande inte in till odlingen (IKEA brukar ha finmaskiga nät/gardiner som jag tror är menade till fönster och de funkar lika bra som speciella kålnät och är mycket billigare)
rosita
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-04-2009, 11:10) *
Fiberduken håller ofta kvar för mycket värme för kål så man kan köpa finmaskiga nät numera där det blir luftigare under väven men insekter tar sig fortfarande inte in till odlingen (IKEA brukar ha finmaskiga nät/gardiner som jag tror är menade till fönster och de funkar lika bra som speciella kålnät och är mycket billigare)

Bra tips! Jag kollade på IKEAS sida och hittade ett gardinset 250 X 280 (2 st) för 35:- Billigare kan man knappast hitta!
katah
jag har också köpt dom på IKEA .

Rosita hur har du täckt dina kål?
Har du duken i direktkontakt med kålväxerna, eller har du någon båge ?

OM nätet nuddar plantorna kan man få larver ändå för de kan lägga ägg på nätet ... grrr.

men om man ha en tillräkligt lång båge som håller nätet isär från kålen ska det vara bättre.

Jag odlade kål första gången med kålnät och hade en egen variant med svävande nät som var uppbind på en stor träkonstruktion ( länga träbalkar från huset till några spaljer )men i år måste jag byta platts
och där kommer vi har bågar ( el-plast-kabel-rör) El-firmor har någon enkel verktyg som hjälper att böja dom precis där man vill ha en böjd och dessa rör är billiga ( om jag inte mins fel kostar 3 m 17 kr i klas ohlsson / biltema).
Sedan gäller det att förankra dom ordentligt på jorden och ha nätet långt liggandes på marken och ha massa stenar / tyngder så att inga objudna gäster kan komma in .

Men vilka fina kålväxter jag fick förra året, så det är klart värd besväret !
rosita
CITAT (katah @ 26-04-2009, 18:57) *
jag har också köpt dom på IKEA .

Rosita hur har du täckt dina kål?
Har du duken i direktkontakt med kålväxerna, eller har du någon båge ?

OM nätet nuddar plantorna kan man få larver ändå för de kan lägga ägg på nätet ... grrr.

men om man ha en tillräkligt lång båge som håller nätet isär från kålen ska det vara bättre.

Förra året hade jag tunnlar av väv och då nådde inte väven plantorna, men jag fick ändå larver! ranting.gif Så i år har jag väven på utan båge. whist.gif Jag märkte att om jag får ut plantorna tidigt, så blir det mindre angrepp än senare på säsongen, så därför har jag fått ut plantorna tidigt i år också. bravo.gif

Förra året växte plantorna fort och till sist sprack väven... -cry-.gif för att det inte ska hända igen, borde man ha bara 2 plantor/tunnel på 1 X 1 m och det blir många tunnlar... -fear-.gif
skogstroll
jag körde med lite upphöjd fiberduk och det funkade ju bra. Sen tog jag bort den till hösten och vips så hade rådjuren ätit upp dem yaay.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon