Myosotis
24-04-2009, 09:56
Har fått ett litet plastväxthus. Mina föräldrar påstår att plasten släpper igenom allt uv-ljus, det tror jag inte på. Så frågan är: Om man förodlar i krukor i växthuset och sedan planterar ut efter sista nattfrosten, är då plantorna redan vana vid solljus eller måste man sakta vänja dem som när man har dem inne bakom fönsterglas?
Plast eller glas i ett växthus, är som vanligt fönsterglas, vilket är bra. Det är inte själva UV-ljuset som är det nyttiga, det är hela spectrat, framför allt det blå och röda i ljuset, men även det gula.
De färgerna släpps däremot igenom av plast och glas.
Så det är bara växterna som ska stå i direkt solsken som behöver avhärdas för ljusets skull.
Däremot kan man få lite brända blad, för att det blir för varmt och torrt i ett växthus. Men det kan man avhjälpa med hjälp av gamla vita lakan i växthustaket och god ventilation.
Myosotis
24-04-2009, 15:19
Tack för svar! Då var det som jag misstänkte och jag får ändå vänja plantorna som ska stå i solen. Glömde säga att det är typ plastfolie, inga hårda plastskivor eller så. Men det är väl ändå samma.
CITAT (Myosotis @ 24-04-2009, 16:19)

Tack för svar! Då var det som jag misstänkte och jag får ändå vänja plantorna som ska stå i solen. Glömde säga att det är typ plastfolie, inga hårda plastskivor eller så. Men det är väl ändå samma.
Det är inte nödvändigtvis sak samma vilken sorts plast du har

Polykarbonatskivor har ofta uv-skydd på ena sidan, förmodligen för att skydda själva plasten.
Myosotis
26-04-2009, 10:05
Jaha okej, men är plastfolie = plastfolie eller finns det skillnader där också?
Är det en rörlig plastfolie, är det förmodligen EVA-folie. Den ska vara behandlad helt igenom mot UV-ljus, så den blir beständig...
Polykarbonatplasten (hårda plastskivor) är UV-behandlade på utsidan, för att inte vittra sönder.
VAnligt glas, bryter naturligt UV-ljuset, som du själv påpekat om fönsterglas.
Myosotis
26-04-2009, 18:31
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.