Full version: sur jord
Preussen
hej
köpte 3 st buskar amerikanska blåbär igår och några säckar rhodendendronjord till dessa surjordsväxter. finns det något annat knep att behålla rätt ph i jorden.
Gunilla T
Ogödslad och okalkad torv sänker Ph värdet - det gör också tallbarr.
MariaS
CITAT (Preussen @ 24-04-2009, 11:12) *
hej
köpte 3 st buskar amerikanska blåbär igår och några säckar rhodendendronjord till dessa surjordsväxter. finns det något annat knep att behålla rätt ph i jorden.

Att INTE kalka gräsmattan! Det kalköverskottet sprids ganska fort till surjorden!
HelenJ
CITAT (Preussen @ 24-04-2009, 11:12) *
hej

Fyll marken runt och under dem med vissna bok- och eklöv. När de förmultnas bildar de en naturligt sur jord. Det tar lite tid, dock.
Aqvakul
Jag brukar fylla på med ogödslad torv emellanåt... (billigt och enkelt...)
Preussen
tack för alla tips. smiley_small_hug.gif
sollis
CITAT (Aqvakul @ 24-04-2009, 13:19) *
Jag brukar fylla på med ogödslad torv emellanåt... (billigt och enkelt...)

Barkmylla gör också att PH-värdet håller sig lågt
tepa
Hej

Tänkte sopa upp tallbarren här på asfalten utanför mitt jobb. Och strö runt mina surjordsväxter. Är det ok att göra det nu på hösten?

Hälsn Tepa
tepa
CITAT (tepa @ 21-10-2009, 08:23) *
Hej

Tänkte sopa upp tallbarren här på asfalten utanför mitt jobb. Och strö runt mina surjordsväxter. Är det ok att göra det nu på hösten?

Hälsn Tepa

Hej

Nu har jag sopat upp tallbarren utanför mitt jobb. Det blev två plastkassar. Jag ska alltså strö det runt min Rhododendron och Azalean samt tre styck Hortensia Endless Summer.

Hälsn Tepa
KarinSKARA
Har du dessutom några Ekar i din närhet, så samla upp de löven också.
MUMSFILIBABBA för alla Roddar.
tepa
Tack Karin

Jo, grannarna har Ek. Brukar blåsa löv till vår sida. Ska kratta ihop det snarast.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
Ek löv är bra att täcka mot tjäle och kyla.
KarinSKARA
Det är bäst att lägga på löven först och sedan barren som inte är lika lätta att blåsa iväg. Går också bra att strö på lite grov bark eller flis för att hålla löven på plats.
Tänk på att Roddar har ytliga rötter, som liksom växer uppåt.
Man skall ALDRIG trampa nära runt dem.
Minst 30 cm från kronans ytterkant skall man dessutom täcka.

Jag tycker det är en härlig tid nu när man kan pyssla om just surjordsväxterna med lite löv och bädda in deras rötter inför vintern och kommande årstid.
Om bara ett halvår så får vi ju återigen njuta av deras underbara blomning

[attachment=43981:Gamla_Rh...tr_dg_rd.jpg]

Lycka till
Jan af Lisö
Hur gör Ni med eklöven ?? Jag tycker de funkar som någon sorts spärr för regn- eller bevattningsvatten som inte kommer igenom ett lager med eklöv. Skall man köra igenom dem med gräsklippare eller finns den någon annan bra metod ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon