Full version: Potatis och aska
M.U.
Vi sprider askan från vår vedspis på rabatter, under fruktträd och bärbuskar och det ser ut att vara gynnsamt.
Däremot har vi under alla år varit noga med att inte strö askan på trädgårdslandet eftersom vi lärt oss att potatis av någon anledning inte gillar aska.
Jag blev därför mycket fundersam då jag nyligen läste att vedaska är BRA gödsel till potatis. Detta eftersom potatis har stort behov av kalium, något som det ska finnas mycket av i aska.
Jag undrar därför om någon kan råda mej: ska vi, eller ska vi inte, strö aska där potatis kan komma att odlas?
Tulipanaros
Om jag har förstått det rätt är det pH-värdet som är problemet. Surjordsväxter (rhododendron etc.) ska aldrig ha aska eftersom de vill ha lågt pH. Potatisskorv trivs bäst i ett lätt förhöjt pH-värde. Därför avråds man från att lägga aska i potatisjorden. Men jag har också hört att det går bra att sprida aska i potatislandet om man då sprider stora mängder, så att pH-värdet alltså höjs över gränsen för vad skorv gillar. Jag har aldrig provat själv och tycker ändå att det låter lite knepigt -- i så fall skulle man väl vara tvungen att se till att pH-värdet fortsätter ligga högt. Jag gör som du: undviker aska i potatislandet pch ger den till bärbuskarna i stället.
EKLO
Och jag som har mkt problem med skorv på potatis kan säga att inte sjutton beror det på att jag har högt ph-värde. Här är surt. Men lika förbaskat massor av skorv. Ändå strör jag inte aska där jag lägger potatisen - men nu för tiden känns det mer som skrock att jag låter bli, för jag tror inte på det där med ph:t längre. All min erfarenheter talar eg. emot hela det resonemanget. Kalium finns också i tång tror jag, det har man alltid gödslat potatisen med där jag odlar (på en ö), och eg. kanske också det höjer ph-värdet, men var skorven trivs verkar bero på annat (dvs de andra som odlar på samma ö och också gödslar med tång slipper ändå skorven).
M.U.
Tack för svar!
Jag tror jag fortsätter som hittills, å låter potatisen slippa askan, tills vidare. För säkerhets skull.
Men fortsätter leta information...
andersen
CITAT (EKLO @ 25-04-2009, 00:33) *
Och jag som har mkt problem med skorv på potatis kan säga att inte sjutton beror det på att jag har högt ph-värde. Här är surt. Men lika förbaskat massor av skorv. Ändå strör jag inte aska där jag lägger potatisen - men nu för tiden känns det mer som skrock att jag låter bli, för jag tror inte på det där med ph:t längre. All min erfarenheter talar eg. emot hela det resonemanget. Kalium finns också i tång tror jag, det har man alltid gödslat potatisen med där jag odlar (på en ö), och eg. kanske också det höjer ph-värdet, men var skorven trivs verkar bero på annat (dvs de andra som odlar på samma ö och också gödslar med tång slipper ändå skorven).

Jag tror att skorv på potatis, att tillstor del beroende av vilken sort man odlar.Early Puritan har jag problem med att den får skorv,jag skall inte prova flera gånger med den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon