CITAT (Summer @ 28-04-2009, 11:57)

Silverarven kommer sitta i en slänt (ca 1 m bred) som är ovanför en mur. Slänten är ca 25-30 m lång. Min man sätter nu "gatsten" i slänten, men gör "blomlådor" till Silverarven. Lådorna kommer att sitta i överkant av slänten och vara 1,2 m långa och 0,3 m breda. Sedan kommer 0,8 m sten och sedan kommer nästa låda. (Hoppas ni förstår ungefär... ) Hur många plantor tror ni att jag ska sätta per 'låda'? Och hur ska jag sätta dem? Bredvid varandra i en rad, eller lite sick-sack?
Finns det någon annan växt som hade varit fin att sätta tillsammans med Silverarven? (Söderläge, soligt och torrt.) Tror ni att det blir för "tråkigt" med bara den. Vill ha det enkelt och stilrent, men inte tråkigt. Det blir ju en del sten... Ska man i så fall blanda olika plantor i samma 'låda' eller köra varannan eller liknande?
En sak till. Ska gräva ur lite i lådorna och lägga dit lite bättre jord, hur djup bör man gräva?
Sätt dem gärna lite sicksack, det får inte se för stramt och stelt ut. Annars kan du sätta en rad av silverarv i framkant och bakom dem (snett bakom, i "hålen" som blir) kan du ha t ex nepeta eller lavendel som ju blir lite högre. Båda gillar det torra soliga läget, och är vackra ihop med silverarv.
Du bör jordförbättra ner till ca 30 cm djupt. Blanda i kogödsel, torvmull och/eller kompost, beroende på vad du har tillgång till, och hur jorden ser ut just nu.