Ginger2
Jag var ute vid sommarstället idag och gick omkring på tomten för att se vilka skador som vintern lämnat efter sig, när jag plötsligt upptäckte något lilafärgat i en hage bakom huset. Jag gick närmare och såg en udda växt i det torra fjolårsgräset, något påminnande om en cyklamen men med marmorerade blad. Jag behövde inte fundera länge innan jag kunde identifiera blomman som en hundtandslilja. Den måste vara frösådd på egen hand för jag har inte satt någon blomma där. Möjligen kan den ha följt med någon bärbuske. Hur som helst var det en trevlig överraskning. Tyvärr glömde vi att sätta krokuslökar ifjol. Det är alltid en fröjd att se de första krokusarna sprida sina ljuspunkter av blått och gult och vitt när snön börjar försvinna.
Ginger2
Jag tog visst miste. Nu har jag googlat lite och sett att plantan i hagen som jag trodde var en hundtandslilja, i själva verket är en tolvgudablomma.
Christer i Falköping
Tolvgudablommor är ju inte fy skam de heller! En av mina favoriter!
Christer.
Anders zon 1
Ja tolvgudablommor är fina! Fast är du verkligen säker på att det är en sådan? Vad jag känner till så har tolvgudablommor inte marmorerade blad och dessutom tror jag att det är väl tidigt för den att blomma redan. Mina har inte börjat ännu i alla fall (zon 1 strax söder om Malmö). Hundtandsliljorna blommar ju betydligt tidigare. Till skillnad från tolvgudablommor så har rosa hundtandsliljor har bara en blomma per blomskaft och den enskilda blomman är betydligt större än blomman hos en tolvgudablomma. Har du förresten helt uteslutit att det skulle kunna vara en cyklamen - det finns ju arter som är härdiga?
Azur
Vårcyklamen har dessutom variegerade blad.
Ginger2
Nu blev jag osäker igen. Blomman jag hittade står i växtzon 5 och har bara en stjälk och en blomma. Kanske det är en hundtandslilja ändå - eller cyklamen. Jag ska fira Valborg ute på sommarstället så jag får kolla igen.
ängsvädd
CITAT (Ginger2 @ 26-04-2009, 19:44) *
Nu blev jag osäker igen. Blomman jag hittade står i växtzon 5 och har bara en stjälk och en blomma. Kanske det är en hundtandslilja ändå - eller cyklamen. Jag ska fira Valborg ute på sommarstället så jag får kolla igen.

Kan du ta bilder?
Ginger2
Så här ser blomman ut. Vad är det?

Gunilla T
Den ser ut exakt som min Erythronium dens-canis - hundtandslija.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon