Ragazza zon6
Jag har dragit upp Petunia double cascade rosa från ToM. De är jättefina och det gör ont att nypa dem men det är väl ändå bra. De ska inte ut förrän om en månad..

Kan man jorda det man knipsar av och få nya plantor? Då blir jag glad!
Och i sådana fall, är det bättre att ställa avknoppningarna inne för rotning än ute i växthuset där tempen varierar?

T
Christer i Falköping
Javisst kan du rota dem, går jättelätt. Sätt dem bara i fuktig jord och helat en plastpåse (eller miniväxthus) runt dem. De rotar sig fort.
Christer.
Ragazza zon6
Tack Christer! Yippie! I morgon ska det förökas petunia så det står härligan till. För mammorna far väl inte illa om man går ganska hårt åt dem?

Jag har testat så dena sort i två år och de har aldrig kommit upp ens.
Nu har jag ett helt gäng med mammor som kan yngla av sig. Kalas.
Nauti
CITAT (Ragazza zon6 @ 24-04-2009, 20:08) *
Tack Christer! Yippie! I morgon ska det förökas petunia så det står härligan till. För mammorna far väl inte illa om man går ganska hårt åt dem?
Nej, tvärtom. De blir buskigare och finare i slutändan ändå. De verkar inte påverkas särskilt mycket av att man klipper ner dem rejält ens, de börjar växa på direkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon