Full version: en lök - en blomma?
wernborg
Jag undrar hur många blommor det blir per lök man planterar? Tex chokladblomman? Lyckoklöver?
Åsa, mälardalen zon 2
Chokladblomman har väl en knöl och ingen lök, och det blir 1st planta per knöl som får flera blommor.

När det gäller lyckoklöver så finns det många olika arter en del har rhizomer och andra har lökar (eller är det en knöl? Även där brukar det vara 1lök/rhizom = 1 planta men flera blommor.
Ragazza zon6
Det undrar jagmed!

Tex anemonknöl, fresiaknöl, dahliakorvarna. Det är så otroligt lite information på påsarna. Man har ju ingen aning om hur många blommor man kan förvänta sig ur varje knöl om man inte har odlat tidigare. Nu har jag gjort lite både och. Planterat typ 4-5 anemonknular i en lite större kruka och en och en i småpottor. Hade ju ingen aning.

HelenJ
För det allra mesta kan man förvänta sig en planta från varje lök eller knöl, men sedan kan den naturligtvis få flera stjälkar med många blommor.
Det är nog ganska ovanligt att det bara blir en enda blomma ur en lök/knöl.

Edit: ångrade mig genast. biggrin.gif
Lökar ex tulpaner och krokus får nog oftast bara en blomma ur varje lök. Knölarna däremot blir oftast mer än en blomma.
Åsa, mälardalen zon 2
Fresia har jag för mig det bara blev 1 blomma /knöl av precis som tulpan när jag odlade den för väldigt många år sedan.
wernborg
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-04-2009, 21:05) *
Chokladblomman har väl en knöl och ingen lök, och det blir 1st planta per knöl som får flera blommor.

När det gäller lyckoklöver så finns det många olika arter en del har rhizomer och andra har lökar (eller är det en knöl? Även där brukar det vara 1lök/rhizom = 1 planta men flera blommor.

Tack.

Då hoppas vi på en rikligt blommande planta då alltså.

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon