Full version: Råddjur?
daglilja
Jag har en ganska stor trädgård och nära till ett större skogsparti. Detta gör att råddjuren strövar fritt över tomten även om det är ett bostadsområde. Jag undrar om någon kan tipsa om växter eller kryddor som råddjuren inte tycker om? De ska gå att odla så man kan ha dem större delen av sommaren helst.
Ha en bra helg i solskenet.
Madelene
Chamomille
Vi har jättemycket rådjur men de har aldrig ätit av våra kryddor. Vi har myntor, dragon, timjan, oregano, gräslök mm. Tror inte de gillar kryddor, däremot våra rosor mad.gif
noora
Håller med, rådjuren skippar hela örtlandet hos mig.

Hos oss äter rådisarna rosor (knopp), höstflox, tulpaner, scilla och alla grönsaker de får tag på. Resten får vara kvar.
daglilja
Tack!

Då kan jag få ha mina kryddor i fred. det var skönt att höra. Jag hörde av en granne att råddjuren inte tycker om gula blommor och det verkar stämma för de gula blommorna får lov att vara kvar men andra stryker med.

Vi får glädjas åt solen och värmen istället! yes.gif

Madelene
Skruttis
Gräslöken är inte säkert att du kommer att få ha ifred. Vi har fått vår totalt nerbetad ett par gånger. Den är ju i a f en liten tuffing så den kommer alltid igen.
Tyvärr så stämmer det inte att gula blommor får vara ifred. Det beror istället på vilken sorts blommor det är.
Lycka till och fortsätt glädjas åt solen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon