tessan1
Jag har letat i alla år efter småbladig oregano, skall vara starkare i smaken än den storbladiga men hittar inte! Dessutom finns det ju aldrig med bland fröpåsarna. Är det någon som vet något om detta?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gjorde en sökning på nätet och där kallades Origanum vulgare ´Compactum´ för småbladig oregano isåfall förökas denna enbart vegetativt + plantor kan köpas på postorder från Hortogreen fast de kallar den för låg oregano.

Är det inte den du menar bör du nog hitta något art och sortnamn på sorten för att någon ska kunna ge tips om vart den finns.
Nauti
Finns nog på handelsträdgårdar, den jag känner till har åtminstone småbladig oregano.
netaave
Jag köpte min som planta
Meriona
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-04-2009, 21:19) *
Jag gjorde en sökning på nätet och där kallades Origanum vulgare ´Compactum´ för småbladig oregano isåfall förökas denna enbart vegetativt + plantor kan köpas på postorder från Hortogreen fast de kallar den för låg oregano.

Är det inte den du menar bör du nog hitta något art och sortnamn på sorten för att någon ska kunna ge tips om vart den finns.

Den är ganska vanlig som planta, jag köpte min i en butik som tillhör "BoGrönt"-kedjan.
Ingrid Zon3
Den är dessutom lätt att ta sticklingar av. De rotar sig och växer till sig fort.

Tänk på att för att den ska utveckla smaken fullt ut ska den stå riktigt soligt.
Eva 33c
Från Runåbergs har jag köpt fröer till något som kallas grekisk oregano, Origanum vulgare ssp. hirtum, och den har mindre blad och växer mer kompakt än den vanliga. Om det skulle kunna vara ett alternativ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon