|
Meriona
24-04-2009, 20:55
Idag var vi tvungna att avliva Kurri som fått hjärtsvikt. Det var inte mänskligt att låta honom lida längre, hur lessen man än blir. Han blev 2 ½ år ändå och har haft jättegoa kompisar hela tiden, först Sudden och sedan Pepsi och Chili. Han har fått springa lös minst 4 timmar varje kväll och blivit bortskämd på alla sätt. Så jag tror att han levt ett bra gerbil-liv trots allt. Idag har han fått en hedervärd begravning med pompa och ståt och vilar nu bredvid sin kompis Sudden och alla tidigare generationers gerbiler och tamråttor i en liljekonvaljdunge på landet hos min mor. [attachment=33799:sistabilden.jpg] Här är han med Pepsi (den lilla svarta) idag, det blev sista bilden. Det syns att han inte mår bra trots att han ändå är alert pga att jag väckt igång honom. En så snäll och lugn gerbil vet jag inte om vi får träffa igen, han var speciell, denne lille kille från Finland. Jobbigt allt är.
Biggan_
24-04-2009, 20:58
Tröstekram!
Irene_L
24-04-2009, 21:00
Åhhh så tråkigt! Det är så jobbigt när våra djur blir dåliga men man vill ju inte att de ska lida så då måste man fatta det svåra beslutet att ta bort dom! Han verkar ha haft ett härligt liv hos dig!
Meriona
24-04-2009, 21:01
Tack Biggan!  Och Irene! Nu har stora tårfloden satt igång på allvar så nu är det väl lika bra att ge upp och gå och lägga sig.....
Chamomille
24-04-2009, 21:08
Therese3z
24-04-2009, 21:09
Usch, instämmer med föregående talare..  Det är alltid lika jobbigt och ledsamt när den stunden är kommen. Man får se tillbaka och minnas alla underbara stunder sedan när sorgen lagt sig lite. *tröstkrama*
Sussie F-Flower
24-04-2009, 21:14
Nämenn så tråkigt... Det var väl inte så hög ålder på kuri tycker jag... Är inte så hemma på gerbiler, men liiite äldre brukar dom väl bli... Inte kul att förlora sina älsklingar så...tröste
Myosotis
24-04-2009, 22:22
 Hur gamla blir gerbiler?
CITAT (Myosotis @ 24-04-2009, 23:22)   Hur gamla blir gerbiler? Har för mej att dom är som marsvin , men det kan röra sig om runt fem år...tror jag.
Lars-Olof Arvids
25-04-2009, 06:25
Nej, så fruktansvärt tråkigt! Du får en stor tröstekram av mig också. Olle
Meriona
25-04-2009, 08:06
Tack allihopa!  Ni är ju för goa!  På Odla finns världens bästa vänner! Jag har ju turen att njuta av en yngre generation, de saknar sin flockledare - det märks, men de finns ju iallafall här och tröstar mig. Ja det finns gerbiler som kan bli uppåt 5 år, men det är inte jättevanligt. Runt 3 är nog mer regel än undantag. Fördelen med gerbiler är att de är förhållandevis friska djur om man jämför med till exempel tamråttor (som jag också haft). Jag har väldigt sällan behövt besöka veterinären för annat än själva avlivningsmomentet, och då har vi haft gerbiler i 18 år nu, more or less. Och de är så söta och tossiga så att man får se bort från de tråkiga som en kort livslängd innebär, och istället frossa i alla underbara skratt och päls-snusningar under den tid man har med dem.
Krolliljan
25-04-2009, 09:34
heffaklumpen
25-04-2009, 10:22
Det är alltid tråkigt när ens älsklingar går bort! ag är uppvuxen med hundar och katter och det har ju blivit en del genom åren... En takråtta har jag också haft, men det var en så speciell vän att jag inte ville ha någon annan när han gick bort... Och ökenråtter var det en himla ruljans på ett tag (kattmat, fall från bord, plötslig död osv...) Kram och ha det så bra med den/de övriga djuren!
ängsvädd
25-04-2009, 11:35
Beklagar sorgen Meriona  Han hade säkert ett bra liv hos dig
Eva-Helene
25-04-2009, 11:36
Meriona, så tråkigt  Men, han har det bra däruppe i gerbil-himlen nu! En stor
 Tröstkram till dig! Det är inte klokt vad tomt det blir när ett litet liv lämnar en.
Meriona
25-04-2009, 16:45
Ja visst blir det tomt? Det är tur att jag har de andra två. Men de har burarrest till dess att det är säkert vem som blir flockledare. Också det är en tomhet, vi som är vana att ha dem springande på golvet och busa...
Alexander-VG-zon3
25-04-2009, 17:19
Meriona
25-04-2009, 18:50
CITAT (flaxss @ 25-04-2009, 18:19)   Du om någon vet ju som haft tamråttor....
Så tråkigt Meriona, vet så väl hur ont det gör att mista sina älskade djur. Man får suga i sej de goda minnena och vara glad för den (ibland alldelles för korta) tiden man fått. Hoppas att en ny flockledare snart visar sig....
Meriona
25-04-2009, 19:46
Tack, jodå Monaxe, vi är nog ganska säkra på att det redan är klart att Chili tar över.  Han är mer storväxt och inte så räddhågsen. Men ibland kan bara möjligheten att ta över göra att den lille klene ändå försöker. Men jag tror inte att det blir något tjafs.
 Tröste pussar från mina tre små grisar och en stor kram från mig, en puff från Wrigg. Stor kärlek till litet djur, det är inte storleken som avgör, det vet vi ju  Nu sitter sentimentale jag o bölar. Att Kurri hade det bästa gerbil liv man kan tänka sig kan jag garantera!! Snuffsa på småkillarna från mig  .
Meriona
26-04-2009, 12:09
Tack det ska jag göra när de vaknar. De är lite sura över att ha burarrest, men annars är de superkompisar fortfarande. Så snart ska de åtminstone få komma in i sin vanliga bur, den stora.  Om det är lugnt då så får de börja kuta löst igen så att det blir ordning på torpet!
Har de fått komma tillbaka till stor-buren än  ?
malin72
28-04-2009, 11:39
det låter som han haft ett super liv hos dig!!! Även om saknaden är stor när våra kära djur försvinner hoppas att det går bra nu i stora buren och när dom är lösa igen
Meriona
28-04-2009, 19:20
Tack Malin och Wilmer! Jag har tyckt mig se lite dominsansbeteende i stora buren (som de kom in i för ett par dagar sen), men nu verkar det ha stadgat sig. Dock kommer de att få sitta där ett par dagar till innan jag vågar släppa dem på golvet. Med gerbiler är det tydligen så att smäller det rejält så kan det vara omöjligt sen att reparera. Detta har jag varit med om förut bland honor, men vi har inte haft så mycket hanar ännu (de verkar mer "SNÄLLA" tack och lov) så jag är lite osäker. Men som tur är har jag tät kontakt med uppfödaren som är en riktig guldklimp!  Det finns människor som borde få nån form av Nobelpris, och det borde nog hon! *worship*
Håller tassarna för att de fortsätter hålla sams!!
Meriona
29-04-2009, 19:45
Det går så bra så hittills, men de är uuuuurless på att sitta i buren! Och jag förstår dem! Om de är sams imorron så får de komma ut på första maj, då är jag hemma och kan rått-vakta. Pga att de har så tråkigt har lagret med gnagmaterial typ toarullar och äggkartonger decimerats nåt hemskt, det är snart hel-slut! Så om det är nån som har vägarna förbi Trollhättan och har lite kartonger eller så till övers så kontakta mig, de är guld värda!
Vilken tur att extramatte precis har laddat bilen med en stooor påse gnagisar  . Kommer ett lass vid lunch inkl. pelargoner  . Men de räcker väl inte så långt, så tigg vidare du  .
Meriona
30-04-2009, 07:37
 Wilmer du lilla änglabarn! Djungeltrumman ska fram!
zaaritha
30-04-2009, 22:36
Sorgligt!
Meriona
01-05-2009, 18:42
Nu har de fått komma ut och springa på golvet igen - håll tummarna för att de håller sig sams!
Håller tummarna allt som går!
Meriona
01-05-2009, 20:07
Ja nu kan du nog snart komma hit Monaxe och ta en fika,för de kutar runt och är hur kompisar som helst!
KOmmer! Får fixa dej och wilmers grisar på samma dag...
Meriona
01-05-2009, 20:41
Ja det är ju inga problem alls......! Du är så välkommen så!!Till oss båda alltså!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|