Andahujo
24-04-2009, 20:55
Jag är nybörjare på rosor och har nu tänkt mig en liten rosenrabatt nedaför min entétrappa. Jag behöver tips på en bra ros.
Rabatten är cirka 3 X 0.75 meter och ligger åt sydöst. Mycket sol på morgon och förmiddag. Skuggan kommer i högsommartid vid 2 tiden på em. Det finns ett litet takutspång, cirka 1,5 dm, så det kan bli torrt längs in i rabatten. Bor i zon 3-4.
Så här vill jag att den ska se ut/vara:
Röd, blomma länge, under 1 meter hög, tålig - nybörjarros, gärna många blommor men inte alltför vräkig, kompakt växtsätt.
Jag har försökt läsa mig till vilken ros som kan passa men jag blir alldeles förvirrad av alla olika rosor som finns.
Ezereht
24-04-2009, 21:56
Hmm kanske kanadarosen Winnipeg Parks. Den är i alla fall just under en meter och tålig. Men du kan ju blanda in något vattenhållande i jorden (barkmull?).
Mörkröd är kanadarosen Hope for Humanity. Den är nog ganska precis den höjden du ville ha. Också väldigt härdig. Sedan tycker jag den har så fint namn och tanken bakom rosen är fin. Den är namngiven för att fira 100 årsjubileumet för Canadas röda korset.
Jag gillar verkligen kanadarosorna, dom har alla varit så friska och härdiga hos mig. Jag har den röda Adeladie hoodless också, men den är lite vek i växtsättet, behöver mycket stöd. Tror dom andra två är snyggare.
(Cuthbert grant är också en röd kanadaros, men den kan dra åt lila).