Full version: Godkänd kompost?
Jajja
Kommun kräver ju att man använder en godkänd varmkompost men de vet ju för 17 inte själva vilka som är godkända.
Jag har två stycken Greenline Master, de är väl godkända eller?
Nån som vet?
uno
När Du till kommunen informerar att Du komposterar i
Greenline Master är det väl upp till kommunen att antingen
godkänna dessa eller att med motivering avslå.
GME
Kungsbacka kommun anger följande krav enl. nedan samt att det ska annmälas till miljö och hälsa innan man börjar.

enl. kommunen:
* vara skadedjurssäker, det vill säga hål och springor ska vara mindre än sex millimeter. Väggarna ska vara täta och gnagsäkra, och behållaren ska ha bottenplatta eller finmaskigt nät.
*vara ventilerad, men ha ett tätslutande lock.
Jag byggde en egen och bifogade ritning samt foto på denna och jag fick tillstånd utan knot smile.gif

Sedan är det antagligen upp till var och en att stoppa i erfodlig mägnd isolering för att det ska funka även vintertid
officinalis
Använd sunt förnuft och läs runt om hur komposter bör fungera och strunta i kommunen. Det är tid att folk börjar ta eget ansvar för sina egna handlingar och använder eget huvud.
En liten synpunkt
pollenper
CITAT (officinalis @ 29-04-2009, 12:02) *
Använd sunt förnuft och läs runt om hur komposter bör fungera och strunta i kommunen. Det är tid att folk börjar ta eget ansvar för sina egna handlingar och använder eget huvud.
En liten synpunkt

Näru!
Det gäller reducerad sophämtningsavgift också. För mig ca 300kr/år, vilket betalade tunnan på fyra år.

Här i Rättvik har vi krav på en extraisolerad till och med.
Det duger inte med samma som Borlänge.

Så jag köpte en speciell rättviksisolerad och fick godkänt.
Den frös en vecka senare än borlängevarianten. Det var ju jättebra.
Nu tio år senare håller den på att falla ihop i atomer, så nu kan jag skaffa mig en som jag tycker är bra, för jag har fått godkännandet.
GME
CITAT (pollenper @ 05-05-2009, 21:17) *
Näru!
Det gäller reducerad sophämtningsavgift också. För mig ca 300kr/år, vilket betalade tunnan på fyra år.

Samma här i kungsbacka smile.gif

Ångrar att jag rev och köpte en sådan där käck tunna som man snurrar på som fått så bra renomé.
Det regnar in i den och det är på tok förlite isolering i den 5 cm mjukcellplast.
Men godkänd är den hmph angry.gif humbug.

Anledningen till att jag rev mitt fulltfungerande hemma bygge var att den vart så himla osmidig att hantera, gjorde den förhög bl.a.

Så jag ska bygga mig en ny, vis av tidigare erfarenheter smile.gif

Bor i zon1-2 och jag anser att 10 cm figolit är ett minimum !

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon