|
Finns det skrönor inom branschen? T.ex. att man inte skall vattna blommorna mitt på dagen en varm sommardag - för då bränner man sönder rötterna? Stämmer det?
/GGG
Danne031
24-04-2009, 22:11
Det handlar väl mest om att man bränner allt ovan jord. När vattnet lägger sig på bladen så blir det ju som ett förstoringsglas..
Red Top
24-04-2009, 22:30
CITAT (GGG @ 24-04-2009, 22:47)  Finns det skrönor inom branschen? T.ex. att man inte skall vattna blommorna mitt på dagen en varm sommardag - för då bränner man sönder rötterna? Stämmer det?
/GGG Hej GGG! Skulle vara roligt att veta lite mer om dig. Detta är ditt andra inlägg på forumet. Ditt första fick du inte mindre än 62 svar på utan att själv komma med en endaste kommentar på något av svarsinläggen. Varför ställer du frågorna? Är du ngn udda journalist, som tänker skriva om trädgårdsfolk? Förresten är den här sista frågan lite märklig. Vilken bransch menar du att vi tillhör? Undrar Red Top
Det är helt klart en skröna att man inte kan vattna på dagen. Det ända som händer, är att det går åt mer vatten bara. ingen trädgårdsmästare som anlägger rabatter eller gräsmattor, vattnar kvällstid...
Huggorm
24-04-2009, 22:39
Och ofta ser man ju hur tex. stora jordgubbsplanteringar konstbevattnas på dagen
CITAT (Huggorm @ 24-04-2009, 23:39)  Och ofta ser man ju hur tex. stora jordgubbsplanteringar konstbevattnas på dagen Precis...Jag vattnar dagtid (har gratis vatten) och det går utmärkt, men tar lite längre tid innan det blir genomvattnat bara.
andersen
25-04-2009, 06:15
Jag vattnar inte på dagen,för om det är varmt så dunstar mycket vatten bort till ingen nytta, sedan är det så att där jag odlar så har vi i våra ordningsregler att man inte får det.
officinalis
26-04-2009, 17:12
Jag tycker också det är en god idé att vattna kvällstid. Speciellt för krukväxter som står varmt. Vattnet dunstar bort för snabbt och vissa växter hinner inte tillgodose sig vattnet. På friland vore det inte helt orimligt att växterna utvecklar ett ytligt rotsystem ifall vattnet inte får rinna ner ordentligt.
Aqvakul
26-04-2009, 18:16
Jag vattnar mest morgon och kväll. Kvällen är bra därför att då dunstar inte vattnet bort så fort. Någonstans, någongång läste jag att det skulle vara bättre att vattna blommorna på morgonen - varför har jag glömt bort....
Red Top
26-04-2009, 19:03
CITAT (Red Top @ 24-04-2009, 23:30)  Hej GGG!
Skulle vara roligt att veta lite mer om dig. Detta är ditt andra inlägg på forumet. Ditt första fick du inte mindre än 62 svar på utan att själv komma med en endaste kommentar på något av svarsinläggen.
Varför ställer du frågorna? Är du ngn udda journalist, som tänker skriva om trädgårdsfolk? Förresten är den här sista frågan lite märklig. Vilken bransch menar du att vi tillhör?
Undrar Red Top [attachment=33893:forumtroll.jpg]
officinalis
26-04-2009, 19:05
Haha, va? Oavsett syfte så tycker jag frågan personen ställde var helt rimlig. Det finns säkerligen massvis med skrönor inom odlingskonsten också för den delen. Jag tycker nog nästan att det är du som trollar (provocerar) nu Red-Top.
Aqvakul
26-04-2009, 19:07
Jag brukar försöka låta bli att ropa om troll! GGGs trådar är inte särskilt konstiga. Det är intressanta frågor, som knappast skapar bråk och osämja. Möjligen är det lite märkligt att GGG inte deltar vidare i tråden. Men människor är olika...
Jag vattnar helst på morgonen, arbetar jag går det inte så då blir det efter jobbet så tidigt som möjligt. Har man sniglar i trädgården är det ingen bra ide att vattna på kvällen. Är det frösådder kan man lika gärna låta bli att så om man inte vattnar när det är torrt på ytan/liten bit ner oavsett tidpunkt på dagen.
Finns det någon annan spännande skröna? En odlare sa till mig att persiljan blir GIFTIG andra året, har ni hört liknande påståenden?
Aqvakul
28-04-2009, 13:38
svarade i fel tråd..... *fått en släng av Altzheimer light tror jag...*
Nu är vår gräsmatta såd och klar och vi fick rådet av anläggaren att vattna på kvällen eller tidigt på morgonen för då tillgodogör sig gräsmattan bättre inte så mycket nytta till att vattna på dagen sa han,i och för sig  visste vi det.Men ser man blommor hänga mitt på dagen måste man ju vattna på så de inte dör.
officinalis
28-04-2009, 14:44
Wilmer: Låter som en skröna. Men Persiljan innehåller en del eteriska oljor som eventuellt kan vara giftiga. Men jag tror man måste göra extraktioner för att det ens ska vara någon fara. Någon som vet mer i ämnet?
Aqvakul
28-04-2009, 15:49
CITAT (Wilmer @ 28-04-2009, 14:30)  Finns det någon annan spännande skröna? En odlare sa till mig att persiljan blir GIFTIG andra året, har ni hört liknande påståenden? Jo, det har jag hört också, fast aldrig trott på.
Myosotis
28-04-2009, 15:59
Jag har också ett minne av att man inte ska äta persiljan när den blommar, åtminstone inte just de kvistarna, för de skulle vara giftiga. Någon frivillig som kan tänka sig att testa?  För övrigt vattnar jag alltid på morgonen, har lärt mig att det blir en "chock" med iskallt vatten på rötterna när jorden är solvarm (kan vara en skröna) plus att det kan bli brännskador på bladen om droppar blir kvar (det kan väl inte vara någon skröna, droppar blir ju brännglas). Däremot om man vattnar hela dagen i sol gör det inget, då blir inte dropparna kvar på samma ställe.
Aqvakul
28-04-2009, 16:34
Jag har käkat "gammal" persilja - inte alltid den godaste, men knappast giftig....
Myosotis
28-04-2009, 16:53
Åsa, mälardalen zon 2
28-04-2009, 16:58
Persilja som blommar är INTE giftig. Vanlig persilja är aldrig giftig för människor. Vildpersilja är dock giftig
Jag äter både förra o förrförra årets persilja och lever än (?), men blommar den smakar den inte gott däremot. Jag hävdar alltså att det är en persiljeskröna!
Den vilda aktar jag mig för, tack för länk..
Flera skrönor?
Huggorm
29-04-2009, 09:17
Att allt vedartat man har i trädgården bör beskäras för att det skall hålla sig friskt är en skröna som media gör vad dom kan för att upprätthålla
Jag har hört att man ska så om persilja vart tredje år !inte vet jag varför ?
officinalis
29-04-2009, 10:36
För att unga plantor är mycket spädare och godare i smaken skulle jag tro.
CITAT (Motti @ 29-04-2009, 11:34)  Jag har hört att man ska så om persilja vart tredje år !inte vet jag varför ? Tror också det beror på smaken! Den blir beskare med åren.. CITAT (Huggorm @ 29-04-2009, 10:17)  Att allt vedartat man har i trädgården bör beskäras för att det skall hålla sig friskt är en skröna som media gör vad dom kan för att upprätthålla Aha, det har jag missat, en sådan tur!
netaave
29-04-2009, 15:07
Ju svalare jord ju mindre dunstar bort och rinner ner till det som ska vattnas, rötterna. Blad o blommor mår bra av en dusch lite då och då men vattnar gör man ju under plantorna på jorden. Så lärde min morfar mig, o han hade en liten handelsträdgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|