Hannifer
Jo, jag undrar en sak angående min Hoya cv 'Sunrise'.

Av någon anledning har plantan en tendens att skicka ut ovanligt långa pedunklar. Jag har funderat på om vädersträcket (nordväst) eller näringshalten kan ha något med detta att göra, men jag har en Hoya lacunosa strax bredvid som får lika mycket näring och som beter sig normalt. g.gif

Ät det någon som känner igen detta fenomen eller vet orsaken till detta?
lissa
Vet ine, men det kan ju vara att den mår väldigt bra..I ett annat forum såg jag kort på en Carnosa som hade meter långa som hon ledde utmed en vägg, hon hade den utomhus och mådde prima...hoppas det är så med din också smile.gif
kira
Har en Carnosa i söderfönster.Den växte otroligt mycket på en sommar ,flera meter o blev nästan ohanterlig just på grund av de långa pedunklarna.Övervintrade med lite bortfall av blad o nu har den blommat överdådigt med honungsdoftande blommor.Tror att det finns olika en del växer fort andra mindre....

Här komer en länk på Hoya Carnosa
www.myhoyas.com
pejori
Nu måste jag protestera lite. giggle.gif
pedunklar är dom små korta pinnarna som själva blomman fäster vid. flirting.gif
Dom långa "sladdarna" är bladlösa skott, som får blad ned tiden, och bara ett växtsätt, som är typiskt för slinger/klätter/hängväxter. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon