Full version: Dagens ROS
svennis
Hästhult, en dubbel kanelros
OM en månad fyller Linne´ 302 år..
Hästhult ligger i närheten av Råshult där han föddes i Småland.

Kanel ROS.jpg

renate
Din Kanelros liknar min,den hittade jag på en ödetomt och den fanns på en väg som heter Hästhultsvägen.Lite senare lite senare revs huset och all växtlighet jämnades med marken.Vi hittade även Poetnarcisser där.Det var för mer än 10år sedan.
svennis
Intressant!
Jag tycker mycket om den: Har så fint växtsätt. yes.gif
Kommer från svärmor som fått den av en piga från Hästhult.
Ezereht
Vad är det för skillnad mellan den och foecundissima (om det nu stavas så) ?
svennis
Ja! Foecundissima var det, undviker att försöka stava till den.
Hästhult blir en tätare buske o inte så hög, här ännu 1m.
Blomman är ihopdragen i mitten.............
Skall försöka göra en häck! smile.gif
Får bli mer bilder längre fram
renate
Mina är nog av den höga sorten tror jag.Pga de spred sig med rotskott grävde jag upp de höga rangliga plantorna och behöll några mindre som nu är planterat i krukor.Jag ska plantera de på tomtgränsen till den vilda delen av trädgården men först låter jag blommar de i krukan.
Kajsa
Sååå vacker, om den inte spred sig hej vilt vore den given.
Stiffe
Japp, ett riktigt rosogräs är den. smile.gif Då har jag Foecundissima, för mitt Majalis-snår består av manshöga "stolpiga" spjut som med tiden grenar sig (upptill). Ingen vacker buskform, men med ett snår så ser det inte så tokigt ut. Vackra rödbruna (kanelfärgade) stammar & grenar.
/S
renate
CITAT (renate @ 26-04-2009, 20:18) *
Mina är nog av den höga sorten tror jag.Pga de spred sig med rotskott grävde jag upp de höga rangliga plantorna och behöll några mindre som nu är planterat i krukor.Jag ska plantera de på tomtgränsen till den vilda delen av trädgården men först låter jag blommar de i krukan.

Jag tror att jag inte vill ha ett rossnår igen så de förbli i sina krukor.
Stiffe
Annars kan du göra en "Svennis". Han planterar besvärliga rotspridare i hinkar utan botten. Dvs såga ur botten på en gammal hink och gräv ner den i marken med ovankanten i marknivå, och plantera rosen i hinken. Då får den det inte så lätt att sprida sig med rotskott.
/S
renate
Det kan jag göra men det gjorde jag med såpnejlika den spred sig i alla fall fast på kommunens sida.En skall jag nof plantera i en hink utan botten.Det är en vacker ros,jag gillar den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon