Thalassa
En av mina katter fick igår för sig att anskaffa maten själv och attackerade en jätteliten mus. Jag lyckades dock rädda undan musen till min katts stora besvikelse, och jag tror att den kom undan oskadd. Chockad av traumat klättrade den dock upp i vår syrénbuske för att skydda sig, sedan satt den där en god stund innan den vågade sig ner igen.

Frågan är bara vad det är för sort? Jag försökte googla lite och kom fram till att den faktiskt liknar mindre skogsmus mest, men saken är den att den var så pyttepytteliten, kan det ha varit en unge? Jag läste att en mindre skogsmus är cirka 7,5-11 cm lång, exklusive den 7-12 cm långa svansen. Jag skulle vilja påstå att den här var absolut max 4 cm lång (exkl. svans).

Azur
Det ser ut att vara en Skogsmus, ja.

En exklusivare möjlighet är att det var en Dvärgmus, den är pytteliten och klättrar betydligt mer & hellre än Skogsmöss och är på stark spridning i Sverige. Jag har aldrig själv sett en Dvärgmus, men att döma av bilder på nätet har den inte så stora öron eller lång nos som din mus hade.
Chamomille
Va söt wub.gif
Meriona
Inte dvärgmus tror jag, den är för mörk, iallafall om man ser på bilderna i min bok över däggdjur. Jag tycker faktiskt att det ser ut som en husmus, men här behöver vi en expert!

Jättesöt är den ändå wub.gif
amaira
Jättesöt livrädd liten krabat. En unge på upptäcktsfärd som slutade illa - men bra tack vare dig.
Jag tycker det ser ut som en vanlig husmus.
Thalassa
CITAT (Azur @ 25-04-2009, 11:12) *
Det ser ut att vara en Skogsmus, ja.

En exklusivare möjlighet är att det var en Dvärgmus, den är pytteliten och klättrar betydligt mer & hellre än Skogsmöss och är på stark spridning i Sverige. Jag har aldrig själv sett en Dvärgmus, men att döma av bilder på nätet har den inte så stora öron eller lång nos som din mus hade.

Nej, dömer man utifrån de där bilderna så stämmer det ju inte. Den här musen var gråare, jag skulle säga gråbrun, inte brun. Sedan hade den ju också alldeles för stora öron och nos precis som du påpekar.

CITAT (Meriona @ 25-04-2009, 17:36) *
Inte dvärgmus tror jag, den är för mörk, iallafall om man ser på bilderna i min bok över däggdjur. Jag tycker faktiskt att det ser ut som en husmus, men här behöver vi en expert!

Jättesöt är den ändå wub.gif

Tyvärr är den fotograferad i motljus på bilderna. Jag tog bara några kort snabbt för jag ville inte chocka den ytterligare. Men den är som sagt gråbrun och smälte väldigt väl in bland torra löv, jag förstod först inte vad det var min katt hade hittat och fick verkligen titta ordentligt innan jag såg den (då hade jag dock redan flyttat katten eftersom jag förstod att hon hittat något).

CITAT (amaira @ 26-04-2009, 07:36) *
Jättesöt livrädd liten krabat. En unge på upptäcktsfärd som slutade illa - men bra tack vare dig.
Jag tycker det ser ut som en vanlig husmus.

Ja, det skulle onekligen kunna vara en husmus också. Jättesvårt att avgöra faktiskt. Som Meriona sa, vi behöver en expert smile.gif
Azur
CITAT (Thalassa @ 26-04-2009, 09:24) *
Den här musen var gråare, jag skulle säga gråbrun, inte brun.
Skogsmusen är gråaktig som ung och blir brun när den blir äldre, det är tänkbart att dvärgmusen också har en fas med gråaktig päls - jag vet inte.

Husmus är en möjlighet. Det som talar för husmus är att svansen inte verkar vara ljusare undertill, men det är svårt att avgöra pga att bilden som du säger är fotad mot en ljus bakgrund. Personligen tror jag inte det är en husmus pga att jag tycker den har för lång svans, stora öron, och kort nos.

Med tanke på att skogsmöss är mycket vanligare utomhus än husmöss så ligger mina pengar fortfarande på att det är en skogsmus.
Thalassa
CITAT (Azur @ 26-04-2009, 09:37) *
Skogsmusen är gråaktig som ung och blir brun när den blir äldre, det är tänkbart att dvärgmusen också har en fas med gråaktig päls - jag vet inte.

Husmus är en möjlighet. Det som talar för husmus är att svansen inte verkar vara ljusare undertill, men det är svårt att avgöra pga att bilden som du säger är fotad mot en ljus bakgrund. Personligen tror jag inte det är en husmus pga att jag tycker den har för lång svans, stora öron, och kort nos.

Med tanke på att skogsmöss är mycket vanligare utomhus än husmöss så ligger mina pengar fortfarande på att det är en skogsmus.

Vad jag minns så var svansen enfärgad, den var också väldigt smal och jag tycker att det ser ut som att husmusen har tjockare svans om man jämför bilder. Så mina pengar är nog fortfarande också på skogsmus. Lite andra ledtrådar som kanske kan hjälpa. Vi har matat fåglarna i vinter och de har suttit och ätit solrosfrön i syrénbusken och jag gissar att det var det som lockade dit den. Men det kanske inte hjälper, gissar att de flesta möss kan tänka sig att äta solrosfrön. Provar den här ledtråden då, det verkar som om den har byggt gångar under busken och att den kom upp ur en sådan. Tror dock inte att den ledtråden hjälper särskilt mycket heller. Lägger in ytterligare en bild istället där man kan se kroppen bättre.

Klättrande mus

Om man jämför här med syrénknopparna (zon 3 två dagar sedan) så förstår man ju lite i alla fall hur liten den var.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon