Åsa Sthlm-Roslagen
Hej!
Jag har lyckats (eller misslyckats whistling.gif ) få en tomatplanta som har skjutit i höjden och är väldigt smal, gänglig och skör, den ser inte alls ut som mina andra tomatplantor. Jag har för mig att jag läst att några av er har format (bundit ner) tomatplantor men kan inte hitta tråden igen... Nu undrar jag om någon har möjlighet att berätta hur ni gått tillväga, eller till och med skicka med en bild? Jag har hittat en rockring för barn här på landet som jag funderar på att använda som uppbindningsstöd, tror ni på det?? Vore kul att leka lite med formen istället för att kassera plantan redan!!
MVH
Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Vad är det för sort? En del tomatsorter blir ju flera meter långa lianer och det är normalt att dessa plantor blir högre och gängligare. Annars kan man ju plantera ner plantorna djupare, +när plantorna blir grövre och slår i växthustaket brukar man kunna lägga ner dem mot marken.
Preussen
lägg dem ner som ett liggande L i jorden så att bara toppen och de översta bladen sticker upp ur jorden. vattna rejält längs den liggande stammen som du lägger ner tunt i jorden.visst kräver det ett större utrymme men det är är det värt. har gjort så men olika sorters tomater och det funkar fin fint.
Åsa Sthlm-Roslagen
Jag köpte den som tomatplanta förra året och har sparat lite frön som jag nu satt. Vad sorten heter vet jag inte då jag är otroligt bra på att rensa bort saker, men den är en typ av plommon-körsbär. Nu när du säger det Åsa så var den hög och gänglig när jag köpe den och jag fick lov att toppa den tidigt då den var påväg in i köksfönstret och det är säkert två meter upp dit.
Jag kan försöka att plantera ner den som ett L, men i år ska alla tomaterna få stå i hinkar på 20l så frågan är om jag kan få ner den så långt.
Så ni tror inte på min idé om att försöka att forma plantan til ett stort O med rockring som mall? Tyckte själv att den kunde se lite kul ut!! Men då ska väl tjejerna kanske få behålla sin rockring eller,, kanske inte....... giggle.gif
// Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som en sort som tjuvas och binds upp så det blir bara en enda lian utan sidogrenar. I yrkesodling kan dessa bli runt 12m långa lianer, hos mig brukar de bli runt 4-6m.

Om du ska ha den i hink fäst ett snöre mot en vägg el dylikt och bind upp plantan.

Såhär ser tomatsorter ut som tjuvas när man odlar dem

Jag lindar snöret (snöret syns lite dåligt på bilden eftersom det är grönt) medsols runt plantan, snöret är fäst i lina i taket

Här syns tjuvarna som man plockar bort

När de stöter i taket sänker jag ner dem så de får ringla på marken

Såhär ser tomaterna ut i yrkesodling (KRAV)

Preussen
jag tror på din idé, helt klart intressant. testa.
Åsa Sthlm-Roslagen
Tack till er båda två, då jag har fler plantor av samma sort tror jag att jag ska prova båda sätten// Åsa
millahonti
Vet att jag har sett tomatplantor som bundits upp vågrätt längs med en odlingsbänk inne i ett växthus, det var en ganska kul idé och fungerade...om man nu inte tycker att den är i vägen framför bänken, det beror ju på hur man använder den. Det är ju en variant att experimentera med.
Åsa Sthlm-Roslagen
Jag har lyckats hitta namnet på tomaten jag har misslyckats med den heter Lycopersicon, cocktailtomat Honey, Jade F1. Är det någon som har erfarenhet av den sorten????
// Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Honey Jade F1 är en starkväxande sort som ska tjuvas, och som bara ska bli en enda lång lian på flera meter.

(OBS! F1 sorter är inte fröäkta, men ofta blir fröavkomman från en F1 tomat ändå ganska lik moderplantan. Men ibland blir det något helt annat)
blomkronan
Åsa på din sista bild...
Yrkesodlarna får vist göra lite som dom vill... och lyckas ändå giggle.gif
Krukorna är ju såååå små, I dom krukorna kan dom ju inte ha någon botten??
och varför har dom då krukor överhuvudtaget?? Åsa vet du hur dom gör?

Panterna du visa på dom andra bilderna, är det från förra året?
Åsa, mälardalen zon 2
I just den odlingen med små vita krukor som inte är någon typisk yrkesodling, få yrkesodlare odlar i jord (men odlar man KRAV får man inte odla i stenullsmattor). Så var det problem med gråsuggor som tuggade på rothalsarna. Det blev mindre skador då man satte plantorna i gurkkrukor som är i stort sett bottenlösa.

Mina bilder från min odling är nog ett par år gamla men jag odlar likadant varje år så det ser likadant ut hela tiden (jag byter ut jorden med jämna mellanrum för att minska risken för sjukdomar).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon