susannio
Hej!

Är det någon av er som har erfarenhet av klätterrosodling på balkong alt. terass?

Jag överväger att testa plantera klätterrosor i ett större kärl på en balkong med sol från morgon tom kl 17. Balkongens huvuduppgift blir att ge plats åt rosorna så det kommer bli rejäla kärl som är skyddade från vind.

Hur mycket sol upplever ni att New Dawn kräver för att komma till sin rätt? Räcker det med sol från morgonen till strax efter 12?

Har ni tips på några andra klätterrosor som är lätta att komma överens med och inte kräver full sol hela dagen?

Tack för hjälpen!

Susanne
Ljusgröna fingrar
Hej

Jag satte en New Dawn i en stor korg och det funkade utmärkt att ha på balkongen, på andra sidan balkongen satte jag rådhusvin, det är bara att testa. Nwe Dawn är ju rätt tålig av sig, ska mycket till innan hon surar smile.gif
Stiffe
Häromdagen kom ett paket från Bakker. I deras trädgårdshjälp/info stod det att 3 tim sol / dag under högsommaren ska räcka till bl a rosor. Kanske lite i snålaste laget, men en god fingervisning. Sedan brukar klätterrosor vara bland de mest skuggtoleranta rosorna. Så om ingen annan här, med direkt erfarenhet av just New Dawn i skuggigt läge, säger något annat så är det bara att köra på. tummenupp.gif
/S
Kajsa
Jag tolkar att du har sol ca 5 tim. det kan räcka, men New Dawn är det inte lite väl stor ros för balkong och kruka, men det finns ju stora balkonger, hm ?
susannio
Hej!

Tack för era svar!

New Dawn är tänkt att få klättra längs husväggen. I och med att de planteras i större kärl så går de att flytta om de blir för stora.
På balkongen är det sol hela dagen fram till kl 17.

Jag har en rabatt där det är sol på förmiddagen tom kl 12.30, vilket också kan vara ett alternativ för rosorna, eller vad tror ni?

/Susanne

Stiffe
Ja då.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon