Full version: Beskära eller inte?
tvilling77
Nu måste jag få lite hjälp med hur det egentligen är. Enligt LÅG så kan man beskära rosor som man planterat året innan då det bara ska vara bra. Men nu läser jag motstridiga uppgifter här och där...ska jag låta mina A. Mackenzie vara ifred eller ska jag beskära dom??!!
svennis
Hej!
Är A. Mackenzie engångsblommande tycker jag inte du skal beskära den..
Man kan ju alltid snygga till den så den ser bättre ut... smile.gif
tvilling77
CITAT (svennis @ 25-04-2009, 12:08) *
Hej!
Är A. Mackenzie engångsblommande tycker jag inte du skal beskära den..
Man kan ju alltid snygga till den så den ser bättre ut... smile.gif

Hej!

Nej den är återblommande! :-)
GunnellF
CITAT (tvilling77 @ 25-04-2009, 12:11) *
Hej!

Nej den är återblommande! :-)

Vid sök på nätet ser jag att din ros är en buskros. Buskrosor ska inte beskäras annat än att man tar bort torra grenar och annat som ser skräpigt ut.
tvilling77
CITAT (GunnellF @ 25-04-2009, 13:26) *
Vid sök på nätet ser jag att din ros är en buskros. Buskrosor ska inte beskäras annat än att man tar bort torra grenar och annat som ser skräpigt ut.

Jo fast i LÅG står det ju att man kan beskära även buskrosor...eller har jag fattat fel?
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan beskära buskrosor men man måste inte, och är det unga exemplar behöver man inte beskära mer än sådant som är dött och fult.
Buskrosor tycker jag av erfarenhet att man bör låta vara de första åren de buskar sig bra ändå (och enligt ett TV-program med LÅG så skulle man gärna låta buskrosorna få vara ganska oklippta de första 3-4åren). Polyantharosor och liknande kan dock behöva klippning.
tvilling77
Okej...då låter jag dom vara då! :-) Jag trodde man skulle göra det för att dom skulle buska sig finare, men då får dom växa ifred istället!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon