cincoarriba
Jag har skrivit tidigare om att våra grannar klippt ned alla spireabuskar utanför vårt fönster till min stora sorg. Tack för alla tips jag fick då med hur vi ska göra. Nu kommer fortsättningen. Vi har också haft fina Mahoniabuskar som är hlt nedklippta och en klätterhortensia som är avklippt ca en meter från marken. Det finns ett skott på den en så länge... resten ser dött ut. Det står också en rhodedendron utanför porten som ser ledsen ut. Idag är det gårdsstädning men jag blir så ledsen av att se hur allt ser förstört ut så att jag gick in igen. De klipper först och tänker sen! Kan nån komma med tips med hur vi ska göra. Tydligen så ska brudspirean växa upp igen inom några år. Allt var så fint så det hela känns så onödigt. Vi köpte lägenheten för att det var så bra insynsskydd så en morgon var allt bara borta. Jag undrar om de egentligen för göra så, iaf utan att först säga till? Det är bara utanför våra fönster som det är ett kalhygge. Alla andra har fortf kvar en hel del av sina växter.
Känner att detta blir lite otydligt (är arg) så jag stolpar upp mina frågor.

1. Kommer Mahonian att växa upp inom en snar framtid?
2. Klätterhortensian - bara ett skott. De andras klätterhortensior växer för fullt.
3. Anledningen till att allt skövlades är att nån sa att marken inte har nån näring kvar och att husgrunderna är fuktiga. Samt att tvestjärtarna tar sig in när det är mycket växter. Stämmer detta?
4. Vilken typ av gödsel ska man använda till brudspirean?
5. Kan man rinag och fråga nån om detta?
Hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
Om växterna står på grannarnas tomt så JA de får göra precis vad de vill med sina växter. De behöver inte meddela några av grannarna eller lyssna på deras synpunkter. Är det på allmän mark i ex. en bostadsrättsförening så ska man nog ha OK från styrelsen innan man klipper.

Växterna både tar och ger näring, så man behöver man inte ta bort växterna de ger tillbaka ungefär lika mycket som de tar från marken, så marken blir inte näringsrikare av att ta bort växterna.

Dina grannar kanske har tänkt göra om trädgården eller så kanske de ska förbättra husgrunden el. liknande eller så vill de ha det mera öppet och ljust i trädgården, det kan finnas många orsaker till varför man klipper ner och ev. tar bort växter.
cincoarriba
Nej det är inte på grannarnas tomt. Rabatten tillhör bostadsrättsföreningen. Den som är ansvarig för grönområdena i styrelsen har bslutat om detta. Men hon verkar inte så kunnig... Plus att det är ju inte dirket utanför hennes fönster som detta gjorts. Gud vad arg jag är!
HelenJ
CITAT (cincoarriba @ 25-04-2009, 11:52) *
1. Kommer Mahonian att växa upp inom en snar framtid?
2. Klätterhortensian - bara ett skott. De andras klätterhortensior växer för fullt.
3. Anledningen till att allt skövlades är att nån sa att marken inte har nån näring kvar och att husgrunderna är fuktiga. Samt att tvestjärtarna tar sig in när det är mycket växter. Stämmer detta?
4. Vilken typ av gödsel ska man använda till brudspirean?
5. Kan man rinag och fråga nån om detta?
Hjälp!

1. Ja, Mahonian kommer snart att vara tät och vacker igen. Precis som spirean är det så här man föryngrinsgbeskär en mahonia.
2. Klätterhortensian blöder och bör därför beskäras under JAS eller oktober. Är den klippt nu på våren är det faktiskt risk för att den inte klarar sig.
3. Att ta bort växter för att ge marken näring är ju urlöjligt. Gödsla istället! All mark mår bra av jordförbättring och gödsling. Husgrunderna tål iofs inte att växter står för nära - var de ända inpå väggen? Bäst är att ha buskar minst 1,5 meter från väggen, annars kan faktiskt husen skadas. Dessutom mår inte växterna heller bra så nära husen. Tvestjärtarna trivs där det är trångt, mörkt och lite fuktigt - de lär komma oavsett var buskarna står om de inte är gallrade så det kommer in ljus.
4. Kogödsel /kompost gillar spirean. Blåkorn / NPK om du vill använda konstgödsel.
5. Ta upp det med styrelsen i BR-föreningen. Jag har ingen koll på juridiken - kanske finns det någon du kan prata med för att gå vidare med detta. Jag tycker nog det är lite konstigt att man går in och tar ner buskar så här radikalt på bara en liten del av föreningens område. Oftast brukar man ju göra såna här åtgärder generellt över hela ytan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon