Fröken Fiffi
25-04-2009, 11:11
Jag har för ca 1 ½ vecka sedna försått Grönmynta.
När de sedan är tillräckligt stora hade jag tänkt att sätta ut dem i ett pvc växthus, med dörren öppen på dagarna.
I sommar är det nog bäst att ta ut dessa. Kan jag då sätta dem i urnor?
Kommer att ha två pallkragar, men de kommer att innhålla annat. Jag har hört att mynta sprider sig, så jag vill gärna inte ha den i rabatterna.
Chamomille
25-04-2009, 11:25
Kan ju säga så här. Våra myntor, Pepparmynta och Krysmynta var jättegulliga förra året = små köpta plantor. Nu kommer de upp i ca 1 meter i diameter
OT så har vi även en Dragon intill som beter sig likadant. Och allt har växt in i varandra
Stor kruka eller urna blir bra för myntan, se bara till att det finns dräneringshål i botten. Det kan vara lite si och så med att övervintra myntan i kruka, men du kanske kan gräva ner krukan i t.ex. en av dina pallkragar på hösten och gräva upp den igen till våren.
Nästa år får du ta upp den ur krukan och byta jord och kanske ta bort lite av rötterna, för den fyller upp hela krukan väldigt snabbt och suger ut all näring ur jorden.
Om du väntar med att ställa ut myntan tills risken för nattfrost är över (i början av juni ungefär) behöver du inte ställa den i växthuset.
Fröken Fiffi
26-04-2009, 20:59
Tack så mycket för hjälpen. Smart att använda pallkragarna till övervintringen... Det hade jag nog inte tänkt på.
Tyvärr står bde i badrummet nu (enda platsen där inte katten äter upp dem) och det lär bli trångt där när jag skolar om dessa.
Det är min första säsong där jag sår, så lite missar lär det bli. Funderar på att försöka fixa något i förrådet där det är svalare men regält med ljus...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.