sjöbäcken
25-04-2009, 14:01
Hej!
Vad är det som luktar så förbaskat illa i trädgården ibland? Jag har själv dragit slutsatsen att det är ett djur som drar fram och antingen kissar eller har några andra luktkörtlar som sprider denna vedervärdiga lukt. Tyvärr tycker hunden att det här luktar helt underbart och rullar sig väldigt omsorgsfullt tills hon stinker så hon (allvarligt!) känns på 100 meters håll! Har man en gång kännt den här doften så kommer man ihåg den, men vad är det..? Rådjur? Räv? Annat? Jag kan ju se var hon rullar sig men där finns inget att se, alltså är det bara en stark lukt.
Sambon säger att det måste vara en 400-kilos skunk.... Vet du vad det är?
Det är ju svårt att beskriva lukter, men när på året förekommer den? Räv tillhör ju de få djur som vi människor ibland kan känna lukten av, det beror väl på hur känslig olika personer är, och om räven markerar eller ej.
sjöbäcken
25-04-2009, 19:38
Det luktar inte på vintern men vad jag har uppfattat så luktar det resten av året... Varför jag kommer på att fråga om det just nu är för att hundskrället är duschad 6 gånger på 14 dagar... Det har hänt förr om åren också, och både hemma där vi bor, och på hunddagis 5 km bort. Närmaste beskrivning av lukten är rutten fisk, surströmming eller något liknande. Och starkt nåt så in i norden. Ser inget slem, ingen avföring, inget som ser ut som rester av döda djur, utan bara en vedervärdig stank.... Några tips?
sjöbäcken
25-04-2009, 19:44
Förrästen så här är det också: ofta kan jag se på henne (hunden) på långt håll att hon känner lukten, men jag känner inget. Så rätt vad det är kastar hon sig ner på marken och rullar sig och då "frigörs" lukten och både hon och omgivningen stinker. Då är det inga problem för någon att känna lukten, den blir jättestark. Nu har jag sett att hon vädrat efter något i flera dagar i en viss del av vår trädgård men hon har inte kunnat gå dit. Så idag var hon lös och sprang direkt dit och resten vet ni.... Sambon håller fast vid skunkteorin...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.