Full version: Vad göra med syrén?
tvilling77
Vi bor i ett hus som är byggt 2003, har bott där i 2 år nu. på tomten finns 3 bondsyréner (tror jag) planterade så dom är ju några år gamla! Ser inte allt för roliga ut, risiga och dåligt med blom...förra året rensade jag bort allt ogräs som fanns runt dem och gav dem lite gödsel oxå samt klippte bort de få blommorna som fanns när de blommat ut.....
Min fråga nu..ska jag beskära dem nu i vår för att få dem att bli snyggare och må bättre?? Gödsla även i år?
HelenJ
CITAT (tvilling77 @ 25-04-2009, 15:52) *
Vi bor i ett hus som är byggt 2003, har bott där i 2 år nu. på tomten finns 3 bondsyréner (tror jag) planterade så dom är ju några år gamla! Ser inte allt för roliga ut, risiga och dåligt med blom...förra året rensade jag bort allt ogräs som fanns runt dem och gav dem lite gödsel oxå samt klippte bort de få blommorna som fanns när de blommat ut.....
Min fråga nu..ska jag beskära dem nu i vår för att få dem att bli snyggare och må bättre?? Gödsla även i år?

Gödsla, luckra och vattna bör man göra varje år. Kansker behöver jorden förbättras med lite torvmull och/eller kompost också.
Man kan skära ner syrenen helt för att "föryngra" den, få den att skjuta nya fräscha skott. Men det ska göras på vårvintern, innan den kommit igång och börjat växa. Jag vet inte var du bor, men i här Skåne har de redan knoppar som skiftar färg...

Du kan ta in några grenar nu om du vill, men en radikal beskärning bör du nog vänta med till feb-mars nästa år.
tvilling77
Tack för ditt svar! jag vattnade ordentligt och gav den fin gödsel förra året!
jag bor i Piteå så än ser vi inga knoppar..:-) vi har fortfarande snö kvar!
Åsa, mälardalen zon 2
Fast är huset byggt 2003 lär inte syrenen behöva föryngring det är ju fortfarande en mycket ung planta och med tanke på att syren ofta knappt växer de första 3-4åren så har den nog bara börjat sätta fart och unga växter sätter inte så mycket blom i början. +Klimatet bromsar ju även plantan i sin tillväxt.

Vill du ha blommor ska du definitivt inte klippa då stimulerar man tillväxt och man får då färre blommor.
HelenJ
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-04-2009, 16:11) *
Fast är huset byggt 2003 lär inte syrenen behöva föryngring det är ju fortfarande en mycket ung planta och med tanke på att syren ofta knappt växer de första 3-4åren så har den nog bara börjat sätta fart och unga växter sätter inte så mycket blom i början. +Klimatet bromsar ju även plantan i sin tillväxt.

Vill du ha blommor ska du definitivt inte klippa då stimulerar man tillväxt och man får då färre blommor.

Aha - läste slarvigt och fattade som att det var en gammal buske...

Nej, jag håller med Åsa: klipp inget alls nu. Bara gödsla och vattna - och vänta biggrin.gif
tvilling77
Aha!! Okej...då rör jag den inte, bara gödsla och vattna! Förresten, om man vill flytta en av buskarna (dom står lite välutspridda) när ska man göra det? Våren eller hösten?
Åsa, mälardalen zon 2
I norra sverige bör man flytta lövfällande växter på våren, innan växten grönskar, så du kan flytta den så snart marken ha tinat.
tvilling77
Tack! Då ska jag göra det!! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon