majamia1
Hej
Jag bor i utanför Lund i Skåne och undrar om jag skulle kunna ställa ut mina tomater, chili, paprika och pelargoner redan nu? Det är ett växthus på 6 kvadratmeter med plastfönster istället för glas.

Idag har det varit 20grader i skåne men det blir säkert kallare igen men kanske inte så många minus. Rapsen blommar nstan och träden är snart utslagna helt smile.gif
Ska ställa växterna på en bänk till att börja så att det kommer upp en bit eller direkt i jorden?

Det jag sådde i mina pallkragar utan att täcka med fiberduk har redan kommit upp smile.gif
Jag har sått sallad, spenat, rädisor, morötter och rödbetor. Bönor och sockärtor har jag väntat med.

Tack på förhand!
Preussen
odlar på samma breddgrader och har odlar i oisolerat växthus på närmare 40kmv under några år. tomaterna kan du sätta ut, det ska gå bra även direkt i jorden.
paprika och chileplantor kan du sätta ut men de vinner inget på det. de gillar inte alls kyla och även om det inte blir frostnätter så hade jag tagit in dem under natten och väntat åtminstone 2veckor till.

pelargoner har jag ingen större erfarenhet av.
majamia1
CITAT (Preussen @ 25-04-2009, 18:58) *
odlar på samma breddgrader och har odlar i oisolerat växthus på närmare 40kmv under några år. tomaterna kan du sätta ut, det ska gå bra även direkt i jorden.
paprika och chileplantor kan du sätta ut men de vinner inget på det. de gillar inte alls kyla och även om det inte blir frostnätter så hade jag tagit in dem under natten och väntat åtminstone 2veckor till.

Tack för dittt svar! Chilin och paprikan får stanna inne lite längre då smile.gif
Vet du hur tätt man sätter tomaterna? JAg tänkte ha två slanggurkeplantor med och växthuset är bara 6kmv
inglis
Här i mellansverige är det för tidigt att så,men jag har under helgen nu satt mina tomater i växthuset,men har lagt fiberduk över,det är bra för både solen som kanske blir för mycket på en gång och även för kylan.
ABCiV
CITAT (Preussen @ 25-04-2009, 18:58) *

Jag har aldrig odlat chili och paprika förut. Men mina har stått i kallväxthuset nu i flera veckor. Faktiskt är det blomknoppar på ett par av chiliplantorna med så det har i alla fall gått åt rätt håll... :-)
katah
gurkan vill också ha det varmt ( över 10 graden även på natten!)

pelargonier klarar sig där fint om du kan hålla huset frostfritt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon