öland4ever
Hallå i sommarvärmen! smile.gif

Mitt första inlägg på ODLA.NU. Ja, vart vänder man sig om man sitter o grubblar i den hastigt påkommande sommarvärmen o inte kommer fram till något bra svar... om inte till ODLA.NU!

Jo, det är så här att jag såg på något trädgårdsprogram på tv för något eller några år sedan att rosor som står alltför länge på en o samma växtplats kunde få någon form av "rotsjukdom"... kanske rotpest, om det nu finns någon sådan sjukdom? Mina rosor har stått på samma växtplats o över 30 år... utmed en husvägg o växer på bra så där är inga problem.

Men det är ju alltid bättre att förekomma än att förekommas (gammalt uttryck).

I detta trädgårdsprogram som jag just nämnde om så har jag ett starkt minne av att de rekomenderade att man grävde upp sina rosor när de stått ett antal år på samma växtplats o istället planterade... penséer (tror jag att det var)... eftersom penséernas rötter... om jag minna rätt... avgav ett ämne som neutaliserade jorden från "rosrotsjukdomen". Så kunde man efter ett tag plantera tillbaka rosbusken i jorden o den växte o levde lycklig ett antal år framöver.

Är jag helt ute o cyklar?

Jag tänkte helt enkelt plantera in ett antal penséer jämte o runt omkring alla rosbuskar för att se om det gör någon nytta!?

Någon som kan bekräfta sambandet rosbuske/rosrötter o penséer?

Ha en fortsatt skön o solig aprilhelg. smile.gif

// Öland4ever

Rihane
Tror det var tagetes inte penséer.
För övrigt finns det kunnigare än jag att svara på resten av frågorna.
Åsa, mälardalen zon 2
Det heter jordtrötthet. När en växt stått på en plats så byggs skadliga nematoder, bakterier etc. upp i jorden som är artspecifika att gå just på denna växt som är planterad där, en väletablerad planta klarar av detta men gräver man upp en gammal planta och ersätter den med en ny liten planta klarar den inte av angreppen från nematoderna, bakterierna etc. Dett gäller speciellt familjen Rosaceae dit rosor hör men även våra fruktträd hör till denna familj så man bör inte heller plantera ett äppelträd där det nyligen stått ett äppelträd.

Tagetesrötter utsöndrar ett ämne som hämmar de skadliga nematoderna, olika tagetessorter är olika effektiva på att utsöndra såna ämnen. Den mexikanska tagetesen är bäst på att utsöndra såna ämnen men den blir uppåt 2m hög och blommar sällan i vårat klimat.
HelenJ
CITAT (öland4ever @ 25-04-2009, 17:17) *
I detta trädgårdsprogram som jag just nämnde om så har jag ett starkt minne av att de rekomenderade att man grävde upp sina rosor när de stått ett antal år på samma växtplats o istället planterade... penséer (tror jag att det var)... eftersom penséernas rötter... om jag minna rätt... avgav ett ämne som neutaliserade jorden från "rosrotsjukdomen". Så kunde man efter ett tag plantera tillbaka rosbusken i jorden o den växte o levde lycklig ett antal år framöver.

Åsa har helt rätt. Tänkte bara komplettera med att det är olämpligt att gräva upp friska växter som stått länge, för det är då man får problem. Det kan ta upp emot 10 år innan jorden är fri från nematoder, tagetes eller ej. Bättre att låta dem stå ifred där de trivs om man kan.
öland4ever
Tack för all positiv respons. biggrin.gif

Självfallet var det tagetes jag menade. wub.gif Jag odlar nästan bara tre sorters plantor på terassen, i blomlådor o i krukor, o det är penséer, tagetes o pelargoner. Tycler att de är både lättodlade, funkar bra på Öland i vår starka sol o står sig hyfsat länge framåt hösten.

Det kan säkert ligga mycket i att jorden blir uttröttad sk jordtrötthet o att det i sin tur orsakar denna "sjukdom" på rosbuskens rötter. De rosbuskar det gäller har stått på samma ställe i 33 år o har sedan jag planterade dem här aldrig blivit flyttade. Däremot är de hitflyttade (från annat ställe på Öland) så i realiteten är de säkerligen ett 10-tal år äldre dvs i runda slängar 45 år.

Men åter till frågeställningen. Är det ok att plantera tagetes runt omkring rosbuskarna som någon form av föryngringsprocess? Dvs, gör det mer nytta än skada?

Brukar alltid dra upp tagetes själv från fröer på våren så något dussin plantor kan jag ju sätta runt rosbuskarna!?
KURT
Plantera tagetes du, det enda problem jag kan se är att färgerna möjligt kan skära sig!

Förövrigt så är inte tagetes något universalmedel mot alla nematoder, utan endast mot nematoder som angriper rosväxter (t ex hallon, äpple, rosor etc)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon