Monica K
Hej,

nu ska jag plantera två blåbärsbuskar (amerikanska) och funderar lite över hur stora gropar jag måste gräva? De ska stå i ett f d trädgårdsland (det har dock vuxit gräsmatta där de senaste 5-6 åren).

Tror ni att det räcker om jag gräver 50x50 cm och fyller hålet med en säck okalkad torvmull (ph 4,0 - 5,0 står det på påsen)? Eller tror ni att jorden måste få ett lägre ph i en större omkrets än det?

Min tanke är alltså att buskens rötter växer sig så stora att de når ut i den "vanliga" jorden och att detta gör att busken inte mår bra. Jag vill naturligtvis ha så glada buskar som möjligt så att de ger mycket bär!
Bassam
Tack för frågan

Du tänker bra på volym och PH , DE behöver PH mellan 4,5- 5,5.

H: Bassam
katah
Jag har fått råd att gräva till 60 cm djup.
Ha en 10 cm dränering i form av grus och sedan blanda
ca. 20 cm torvblock och neutral torv.
överst 30 cm blandning av befintlig jord, torvmull och tallbarrkompost ( jord under tallarna i skogen )
uno
När jag flyttade mina blåbärsbuskar planterade jag dem i vanlig trädgårdjord.
Det fungerar utmärkt med rediga skördar vart annat år och lite mindre de andra åren.
MariaS
Du ser hur stor kruka plantan står i när du köper den. Gräv 10cm djupare och lika mycke som krukan gånger tre i bredd. Det är viktigare med bredden än djupet. Sen kan du använda ogödslad torv, rododendronjord eller sån där jord som de säljer 5 för hundra eller hämta barrmylla i skogen. Bara jorden har lågt pH, fungerar det. Kalk är värsta fienden, så tänk på det om du ska kalka en gräsmatta i närheten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon