Jag vill försöka utveckla mina idéer om en iallafall delvis blomstrande balkong, och jag har ingen erfarenhet av detta sen innan.
Solen kommer under ganska tidig eftermiddag, och är kvar till ca 17.00-18.00...någonting.
Vad rekommenderar ni? Blommor att så i kruka på golvet/ i balkong låda?
Åsa, mälardalen zon 2
25-04-2009, 18:45
De flesta sommarblommor är lätta ifall man odlar i rejäla krukor (20 liter eller mer gärna med vattenreservoar ) + har bra jord, vattnar + göder regelbundet. Det blir svårare att odla i många små byttor. Några av de lättaste tycker jag är blomsterbönor (gärna störvarianten) de går bra att direktså i en stor kruka när jorden har en temp på +15C.
Vanliga hängpelargoner funkar bra i balkonglådor och med bra jord + vatten + gödning + borttagning av vissna blad = de blommar ända in på hösten. +Pelargoner klarar även sol mycket bra.
Jag har bestämt mig för att köpa hängpelargon. Blir ett experiment.
Ni som vet mera...om man har 70 cm lång låda- hur många får man plats med i? Tre stycken?
Miss Bateman
04-05-2009, 13:49
Tre blir nog bra det! Det blir oftast snyggast att sätta ojämnt antal i en låda. Tänk på näringen. Är du lat som jag, passa då på att ha i långtidsverkande gödning som t ex Chrysan redan när du planterar så behöver du inte tänka mer på den saken under hela långa sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.