Full version: Kattskrälle
Racemosa
Pallkragarna är på plats, jord däri, en del plantor spirar och fina lock med fiberväv kröner det hela. Och så kommer grannens katt och hotar det sistnämnda! Jag hittade något medel från Weibulls som lär skrämma bort kattor, men det verkar inte fungera. Vad kan jag göra? Jag ville rädda odlingarna undan sniglar och så kommer kattskrället.
Har ni någon idé? Att prata med grannen är ingen idé.
Ciczi
Spruta vatten på den när du ser den... det brukar hjälpa.

Ciczi
Racemosa
Tack för ditt snabba svar, Ciczi! Dessvärre har jag inte uppsikt över kragarna och om jag såge katten in action, så skulle jag aldrig hinna dit.
Chivvie
Om det är så att katten lägger sig ovanpå, försök med att åstadkomma en liten vattenpöl. Uppskattas definitivt inte att katter.
Annars spraya med antikattmedlet över hela fiberduken.
Har du skal av citrus - lägg dem ovanpå. Inte vackert, men avskräcker åtminstonne min katt.
smuleborg
Snickra ihop en ram med hönsnät (eller lägg hönsnätet direkt på).

Men plantorna har kanske kommit för långt (högt)? Det går så klart att näta in ändå, men - grannens kattägare ska då, tycker jag, stå för arbete och kostnad. Har förresten två underbara katter. Den ena gräver o.s.v. i rabatter.
millahonti
Jag har också problem med detta. Det är mina egna katter som gärna lägger sig på fiberduken, varmt och skönt antagligen. Jag har löst det på lite olika vis, dels genom att höja upp fiberduken med hjälp av käppar, men då har den lätt gått sönder.
Jag har även använt PET-flaskor med urtagen botten och satt över småplantor som ex broccoli. Mitt senaste trick är att helt enkelt göra det obekvämt genom att lägga ut större stenar mellan plantorna lite sporadiskt. Ser jag dem så jagar jag bort dem direkt, så jag tror att de börjat lära sig nu. Jag skulle inte dra mig för att ta till vattenslangen heller om det skulle vara så.

Lisapo
Om ni inte har vattenspruta till hands så ta lite jord eller sand och släng på katten, det funkar också. Är oftast det enklast än att springa efter vattenspruta. Mina katter uppskattar inte det.
Betty
Man kan även köpa vp-rör för ca 10:-/st (finns i el-, och bygghandel) och böja dem över kragarna och sedan lägger man väven över dem, då kan inga katter ligga där.
Jag har gjort så med mina jordgubbskragar, fast jag lägger ett bärnät över då för att få ha jordgubbarna ifred för trastarna.
[attachment=34916:2009_05_18_008.jpg]
Man behöver kanske inte göra lika höga bågar som jag har när man ska ha dem över grönsaksodlingar...
ingrids
En fundering - går det att koppla ihop en rörelsesensor och en vattenspridare? Man är ju inte hemma hela tiden.
Östh
När mina frö var nysatta spände jag grönt "plasthönsnät" över. Slapp därigenom att katterna rotade runt bland fröerna. Nu är växterna så höga att nätet är borttaget men också katterna går numera förbi pallkragarna
majamia1
CITAT (Racemosa @ 25-04-2009, 20:25) *
Pallkragarna är på plats, jord däri, en del plantor spirar och fina lock med fiberväv kröner det hela. Och så kommer grannens katt och hotar det sistnämnda! Jag hittade något medel från Weibulls som lär skrämma bort kattor, men det verkar inte fungera. Vad kan jag göra? Jag ville rädda odlingarna undan sniglar och så kommer kattskrället.
Har ni någon idé? Att prata med grannen är ingen idé.

Hej
Detta kan kanske vara något för dig. Det kostar ju endel men det kan det kanske vara värt. Min bror har köpt en och det har hjälpt. Skickar med länk.
Lycka till!

http://www.strandlunds.se/kattvakt.htm
Calle Zon1
Men såna där kattskrämmor låter riktigt obehagligt även för människor. Jag vet att det står att andra djur inte störs, men har svårt att tro det när tom vi 30+ hör och störs. Barnen ska vi inte tala om.
Malvia

Jag har lagt kompostgaller över mina kragar, fungerar utmärkt.

I rabatten har jag skuckit ned grillpinnar, obekvämt för katter att beträda.
Racemosa
Tack alla för nyttiga tips!
Nu har grödorna vuxit till sig och locken är borttagna. Och en hjärtevärmande detalj: Grannarna, kattägarna, tittade bekymrat på mina av katter söndertrasade fiberväv och bad att få laga den! Så glad jag blev!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon