Extermiantor
Jag har drabbats av en större invasion av dessa larver, ca 1-1,5 cm långa, gråa i sin färg se bifogade bilder.

Följande beteende har jag märkt. De börja dyka upp för ca 1 vecka sedan, de samlas bakom mitt förråd där jag har vattenavrinning för dagvatten från förrådet. De dyker upp på plattorna i hundra tal på morgonen, som om de sökte sig till det lilla dagg vattnet som samlats där. Sedan verkar de som o de dör under dagen av uttorkning.

Skadan de gör är estetisk, de är vidriga och jag tycker de stinker lite unket. Dämmer igen avrinningen etc. Det är riktigt vidrigt. Jag har lyft på plattorna för att kolla om de levde där under men det gör de inte. Jag vet ej var de bor....

Men jag har följande hypotes:

Det är någon form av blötdjur, som lever i jorden. Marken bakom förrådet är normalt mer eller mindre vattensjuk, speciellt från höst till våren. Nu har det varit torka i ca 1 månad, de saknar vatten och känner av dagget från avrinningen och söker sig dit.

Jag behöver hjälp med att identifiera dessa larver! För att kunna bilda mig en uppfattning kring vad jag skal göra, samt hur snabbt jag måste agera innan de sprider sig in i fastigheten.

Kan du, eller känner du någon som kan identifiera dessa larver?

Övrig fakta: Jag bor i Skåne precis utanför Malmö, nybyggt villaområde ca 3 år gammalt, byggt på gammal åkermark.
Piccante
Blötdjur har inte något larvstadium det har bara insekter. Lite svårt att se detaljer på din bild. Jag är inte bra på larver men hade nog tippat på att det är någon fjärilslarv alternativt skalbaggslarv då de är såpass stora. Alla djur behöver vatten så de kan ju söka sig till fukten eller så hittar de något ätligt där?
Extermiantor
Tack, bra input. Hoppas någon här vet exakt hur man hanskas med sådant här :-)
Åsa, mälardalen zon 2
Påminner lite om harkrankslarver fast man skulle behöva se mera närbild på larven så man ser mundelar etc. Och jag tror inte att du behöver vara orolig för att de kommer in i fastigheten, om de nu trivs i blöt och gyttjig mark varför skulle de få för sig att ta sig in i så dålig miljö som en fastighet som har alldeles för varm och torr miljö för att de ska trivas/överleva?
Extermiantor
Tack Åsa! Låter logiskt att de inte skulle söka sig in i fastigheten, men jag vill ju ändå bli av dem. Ser att många säger samma sak, bättre bilder behövs. Skall se om jag kan fixa det, tyvärr har jag nog inte rätt typ av kamera tummenupp.gif

wibemo
[attachment=34001:mask_2_a.jpg]
Med all säkerhet harkrankslarver. Dessa fördärvade mina små pionplantor innan de fick sätta livet till. Dom är riktiga marodörer.
Azur
Ett ganska enkelt sätt att se skillnad på skalbaggs- och fjärilslarver gentemot harkrankslarver är att harkrankens larv precis som alla fluglarver saknar huvud och ben.

Skalbaggs- och fjärils-larver har ett tydligt huvud, oftast med ögon på, och sex ben i framänden, harkrankens larv har inget synligt huvud och saknar helt ben.

Extermiantor
Hej tack, detta var det bästa ledtrådar jag fått så här länge smile.gif

Om vi nu åtgår från att det är harkrankslarver, Wibemo; hur vart du av med dina?

Finns det något bekämpningsmedel som man kan köpa? Tack Azur för din info kring hur man kan faställa vad det är för larv.

thanks.gif thanks.gif thanks.gif
wibemo
"lukade" i rabatterna speciellt runt de små plantorna (utan att störa växterna) lyfte på kantstenar m.a.o handgripligen. I dag har jag tagit två + 15 sniglar
Azur
CITAT (Extermiantor @ 29-04-2009, 21:21) *
Finns det något bekämpningsmedel som man kan köpa?

Alla insektsmedel biter, men jag hittade det här speciellt mot harkrankslarver:
http://www.nyttodjur.se/produkt/vectobac-m...ankslarver.aspx
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon