Jina
Hej!

Jag har förra våren (2008) planerat en häck med svartaronia (plantor köpta hos Blomsterlandet). Klippte ej ner dom i höstas utan tänkte vänta med det till kommande höst.

Nu har älgarna igårkväll varit framme och "beskärt" mina plantor!! crying.gif

Är det något jag kan göra för att rädda dem från att dö, eller är hoppet ute för dem?
De har kapat ner dem till ca 10 cm.

Tacksam för alla svar och tips!
pebblelake
Dom har gjort ditt jobb lättare ,renskär bara avtugget,dom kommer med många nya skott,dom blir fina redan i sommar.
Bassam

TAck för frågan

De gör beskärning och det är inte bra på grund att:

1- häckar behöver inte beskärning först två år efter plantering.

2- svartaronia behöver inte kort beskärning.

obs jag hoppas att den ska blir bättre .

H:Bassam
Ezereht
Jag och många av våra grannar beskär våra svartaroniga ganska hårt, och dom kommer alltid igen, särskilt om dom har bra jord. Har dom mycket sandig jord kan du ge dom lite kogödsel eller dylikt mullhaltigt gödsel, och snygga till lite med häcksaxen så det blir någorlunda jämt. Jag tror absolut dom klarar sig *kram*

(Man måste inte beskära aronia, dom blir fina ändå, men jag tycker dom blir fina snabbare om man beskär).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon