villa-sandberg
25-04-2009, 20:18
Tänkte prova på att så mangold i år för första gången och tänkte höra om någon har några tips för att lyckas. Bl a hittade jag en orange sort som jag tänkte samplantera med mina aprikosa rosor, kan det vara något eller ska man hålla dom i grönsakslandet? Kan/bör man förgro eller är det bara att direktså? Tätt/glest?
mvh Eva
Åsa, mälardalen zon 2
25-04-2009, 21:54
Du kan förgro om du vill men själv direktsår jag då jorden har en temp på åtminstone runt +10C, jag brukar försöka strössla ut dem med några cm avstånd, så du kan både förkultivera och direktså plantor om du vill.
Mangold går utmärkt att ha som dekoration i sommarblomsrabatten de måste inte hållas bland andra grönsaker. Mangold är en mycket lättodlad växt.
villa-sandberg
25-04-2009, 22:14
tack, det låter hoppfullt!
Dessutom kan man kapa ner och äta, sedan växer en ny skörd fram!
smuleborg
26-04-2009, 14:50
CITAT (Wilmer @ 25-04-2009, 23:37)

Dessutom kan man kapa ner och äta, sedan växer en ny skörd fram!
Jo. Och vår erfarenhet är att kapa/skära
hela plantan någon centimeter över jord. Tar vi del av planta får vi ingen ny skörd. Det är väl det du menar, men i alla fall.
Man kan förvälla och frysa in. Gott att ha om vintern.
Lättodlade, och vackra.
Hur tillagar ni mangold ?
Jag gjorde några försök i somras, någon gång tyckte jag att det blev gott som gräddstuvning,
men någon annan gång smakade det blääh.
Nu har jag fortfarande mangold i frysen och odlar gärna mer bara jag vet vad jag skulle använda den till !
Tulipanaros
26-04-2009, 19:47
Å, mangold är så otroligt gott. Två favoriter:
I stället för spenat i lasagne (stora mängder!).
Eller långsamt förvälld i olivolja och hackad vitlök -- till maten eller på smörgås.
villa-sandberg
26-04-2009, 21:49
CITAT (smuleborg @ 26-04-2009, 15:50)

Jo. Och vår erfarenhet är att kapa/skära hela plantan någon centimeter över jord. Tar vi del av planta får vi ingen ny skörd. Det är väl det du menar, men i alla fall.
Man kan förvälla och frysa in. Gott att ha om vintern.
Lättodlade, och vackra.
läste någonstans att dom rekomenderade att rycka upp bladet från roten, typ som på rabarber?
Kul med så många ät-tips! Har ju faktiskt aldrig ätit mangold men tycker det ser läckert ut + plus att den är rätt snygg... ska bli spännande att prova!
CITAT (Tulipanaros @ 26-04-2009, 20:47)

Å, mangold är så otroligt gott. Två favoriter:
I stället för spenat i lasagne (stora mängder!).
Eller långsamt förvälld i olivolja och hackad vitlök -- till maten eller på smörgås.
Det enkla är oftast det bästa; jag ska testa oljan och vitlöken snarast! Tack!
Åsa, mälardalen zon 2
28-04-2009, 14:00
Det finns massor man kan göra med mangold ex. fisk florentin, paj, ogräspizza (fast med mangold istället för ogräs), sufflé, piroger, lasagne, kokott, omelett mm.
Jag har en bok med mangold och spenatrecept (som jag hittade på myrorna för en billig peng) där står det att mangold innehåller lite oxalsyra varför man gärna bör dricka mjölk eller ha något annan mjölkprodukt till eller i maten så det skadar ju inte att ha grädde, creme fraiche (som jag tycker är godare till stuvad mangold) ost el dyl i recepten.
Jag hade rapsolja och vitlök hemma, det blev riktigt gott med just låg värme och kanske 15-20 minuter på pannan !
villa-sandberg
01-05-2009, 20:33
Idag har jag sått mina mangoldfrön i rosenrabatten!
Tyvärr så har ju mina Flora Danica blivit rejält frostbitna så jag hoppas att dom tar sig... men en mangoldhäck i entrérabatten är väl inte det sämsta det heller!
Nu ska jag kolla in SVT:s nya trädgårdsprogram...
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2009, 20:41
Jag skulle så lite mer fröer i mitten av maj det är nog en aning för tidigt att så mangold i mälardalen nu, för tidigt sådda mangoldfröer brukar betyda att risken för stocklöpning ökar markant enligt min erfarenhet och värst är det ifall du odlar röda sorter. (stocklöpning = du får ingen frodig bladväxt utan bara små blad + en blomma)
villa-sandberg
01-05-2009, 21:08
aj då... lite för ivrig alltså! Bra tips att fylla på med lite nya senare! Jo, har tänkt att även sätta i grönsakslandet, en blandad variant. Mycket mangold blir det, man får hoppas att man gillar det sen när man väl får provsmaka!
Intressant planta. Som jag tänker införskaffa!
Fick mina flesta svar genom att läsa tråden.
netaave
07-05-2009, 23:30
Mangold är dessutom 2-årig, så den du sår nu kommer nästa år också.
Jag brukar klippa av bladen nere vid roten o det kommer nya hela tiden. Förväller sen stjälkarna för sig och bladen för sig. Stjälkarna kan tillredas/ätas som sparris och bladen som spenat. Naturligtvis kan man använda stjälk o blad tillsammans också.
officinalis
08-05-2009, 09:53
Har sått två olika sorters mangold i en upphöjd bädd under fiberduk, får se ifall det fungerar bra. Kanske blir det stocklöpning, men jag lever med hoppet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.