loh
Jag har denna fina ros i min trädgård! Men jag vet inte vilken sort det är - kan någon hjälpa mig? Rosen är vit med rosa inslag på vissa rosor och den blommar länge och mycket.
De förra ägarna har planterat den lite fel under ett fönster och nu behöver jag antingen beskära ordentligt eller flytta den. T
Så nu önskar denna "nybörjare" råd och tips![attachment=33860:051.jpg][attachment=33861:056.jpg]
Ezereht
Jättefin biggrin.gif Vet inte vilken sort det är, men om jag var dig skulle jag skära ner den en del och flytta den lite i sidled så den inte är rätt under fönstret.

Sen har jag alltid undrat, ser många rosor som är planterade så där, särskilt i Visby var nästan alla det. men hur gödslar man en sådan ros? Någon Forum-människa som vet? Eller är det sådan underbar mylla under plattorna att de inte behöver gödsel?
svennis
Tänker på 'Iceberg' en ros från Kordes Climbing Schnewittchen , Schnewittchen 58

Den har blivit lite stor där men fint också. Värd att vara försiktig med.. biggrin.gif

Du höver ju ha blommor i fönstret...

Ezereht
Om den är Iceberg ska den hållas på höjd 90-120cm för att vara finast antar jag.
Erika i Sandviken
Påminner om Iceberg ,så här ser min ut.Vår är ca 210cm men jag klipper den ständigt för att den inte ska dra iväg upp under takfoten.Vi bor i zon4.

[attachment=33891:Schneewittchen.jpg]

[attachment=33892:Climbing_Iceberg.JPG]
loh
Tack, jag tror minsann att Svennis har rätt - verkar vara en Climbing Iceberg!
Då återstår frågan om hur jag gör när jag beskär den ordentligt? Hur mycket kan jag ta?
Vet inte om jag ska flytta den, men eftersom det är en klätterros, så behöver den ju något att klättra på.
Vi ska ta bort betongplattorna runtom och så gräs istället och det skulle vi vilja göra nu. Det måste väl vara fel tid nu?! Den är planterad nära husväggen, så det är kanske svårt att få med alla rötter? Har aldrig grävt upp en ros förr!
Bor i zon 1.
Tack på förhand
Kajsa
Ta det lilla den ser fin ut, ta någon äldsta gren nerifrån och låt den vara. Själv skulle jag nog låta den vara helt något år till, ingen brådska.
Stiffe
Jag skulle försöka leda den ut runt om förstret, dvs med sekatör och spalje binda ut den där man vill ha den och klippa ovan utåtriktade skott på det som motspänstar sig.
/S
loh
Tack för svaren
Kajsa: Jag kan inte låta den vara, det är min femårings rum och det går knappt att öppna fönstret. Dessutom "knackar" grenarna på rutan och det uppskattar hon inte heller! Den behöver ju något att klättra på oxå.
Stiffe: Ditt förslag låter ju rätt så bra! Så om jag fattat rätt så sätter jag upp en spaljé (till vä om fönstret) och leder in grenarna där och använder sekatören så att den växer åt det hållet???
Men allt går nog inte att få med, kan jag klippa ner vissa grenar på högra sidan helt? Eller ska jag binda de åt det hållet?
Tacksam för alla tips jag kan få!
/L
Stiffe
Om du bara vill ha busken till vä om fönstret, och inte på båda sidor, så blir det till att försöka leda alla grenar som inte är för motspänstiga åt det hållet. De grenar som är för styva för att leda om får du helt enkelt klippa ner en bit, (sikta på ett vänsterorienterat öga och klipp ovanför). De nya och mer medgörliga grenarna leder du sedan dit du vill ha dem.

Beroende på rosen så kan det ju vara så att gamla tjocka styva grenar åt hö inte går att få åt vä, och då är det bara att klippa till. Antar att rosen har några år på nacken och är väletablerad, så den tål att sisådär halveras. Det är inte fel att sprida ut hela omstruktureringen över 2 år. Det blir mindre chockartat för rosen då.

/S
Thé
Eller led den på båda sidor om fönstret?
loh
Tack Stiffe! Den är rätt så grov längst ner, så jag tror att den är hyfsat gammal, så jag antar att den tål en del :-)
Jag vill ha den till vä om, rosen inte planterad mitt under fönstret utan åt vä (på andra sidan behöver grillen vara!).
Kom oxå på att vi ska måla husväggen i sommar, så det hade varit bra att vänta med spaljén. Busken behöver väl klippas nu? Kan kanske förbereda med sekatören nu och ta spaljén senare i sommar och så ta sekatören igen nästa vår?
Hade svårt att komprimera bilderna, annars hade jag bifogat fler där man ser bättre. Något tips om hur man komprimerar bilder enkelt? Jag har Windows Vista om det spelar någon roll.

/Loh
Stiffe
Kom oxå på att vi ska måla husväggen i sommar, så det hade varit bra att vänta med spaljén. Busken behöver väl klippas nu? Kan kanske förbereda med sekatören nu och ta spaljén senare i sommar och så ta sekatören igen nästa vår? Javisst.

Hade svårt att komprimera bilderna, annars hade jag bifogat fler där man ser bättre. Något tips om hur man komprimerar bilder enkelt? Jag har Windows Vista om det spelar någon roll.
Jag gör det när jag exporterar mina bilder ur bildbehandlingsprogrammet som följde med min kamera. Mina foton importeras till kamerans bildprogram, där de kan bearbetas. Sedan exporterar jag alla bilder, som jag t ex skickar in här på forumet, från bildprogrammet och ut till mappen Mina bilder (Windows Vista). Det är i samband med denna export som bildstorlek och komprimeringsgrad kan anges. Eftersom mitt kameraprogram är mkt simpelt (det är ju "gratis"), så utgår jag från att motsvarande funktion bör finnas på alla typer av sådana program, och jag utgår också från att ngt sådant program medföljer alla kameror. Om mot förmodan så inte är fallet så finns det garanterat freeware- och shareware- bildbehandlingsprogram på nätet. Även på proffsiga köpeprogram brukar det finnas prova-på-versioner som man kan testa. Så ut och googla bara. tummenupp.gif

/S
loh
Stiffe: Tack för svaret - ska kolla upp det!
Tack även för alla tips om min klättriga Iceberg! Ska göra vad jag kan, det är ju en underbar ros!
/Loh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon