RB6230
Hej undrara på om det går att ge vinrankor växtnäring .eller tar vindruvorn smak .

mvh jens
Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt att ge gödning till vinrankor och nej de tar inte smak av gödningen. Vilken sort gödning som är mest lämplig beror lite på om det är en vanlig vindruva eller en staketvindruva.

+Gödsla ej efter midsommar (i kruka gäller lite andra regler) och mår vinrankan bra och växer ordentligt måste man inte göda varje år ifall den är planterad i marken.
RB6230
Jag har en zilga och en frankenthaler som båda står i en 120 liters kruka . Jag har kört med flytande blåkorn till alla växter och buskar i trädgårn men du har kanske något annan näring som du kan rekommendera .

mvh jens
Åsa, mälardalen zon 2
Zilga är en staketvinranka som gillar lite lägre pH i marken. Erlandsson som tog hem staketvinrankorna till sverige rekommenderade chrysan (ureapreparat ej konstgödning) så de få gånger jag gett mina näring har det nog varit mera något sånt jag gett dem. Chrysan går även bra att mylla ner till krukodlade plantor. Mina vinrankor sitter i marken men jag har mest bara staketvinrankor + en Himrod planterad i marken i växthus (Himrod får samma jag gödslar resten av växthuset med ex. hönsgödsel, kogödsel, nässelvatten, gräsklipp etc.)

Använder ej blå korn eftersom jag försöker undvika konstgödning (+konstgödning innehåller inget som förbättrar mullhalt, struktur på jorden etc), jag odlar ju mest grönsaker, frukt och bär och där vill man ju ha lite mer åt KRAV hållet istället för konstgödda saker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon