miss_marilyn
Hej!

Jag har spanat in en tomt därett gammalt hus ha rivits på grund av att en ny väg dragits precis förbi tomten.

Nu undrar jag förstås om det är ok att gå in på tomten och gräva upp växterdär =) Förstår ju att någon äger tomten fortfarande, men hur får jag kontakt med dem? Betalar gärnaför att få plocka med mig växterna. Hela trädgården var ju ful av en massa växter och gräsmattan täckt av skilla... I gamla trädgårdar kan man ju göra superfynd!

Nån som har nått tips eller erfarenhet? =)

HelenJ
CITAT (miss_marilyn @ 25-04-2009, 22:37) *
Hej!

Jag har spanat in en tomt därett gammalt hus ha rivits på grund av att en ny väg dragits precis förbi tomten.

Nu undrar jag förstås om det är ok att gå in på tomten och gräva upp växterdär =) Förstår ju att någon äger tomten fortfarande, men hur får jag kontakt med dem? Betalar gärnaför att få plocka med mig växterna. Hela trädgården var ju ful av en massa växter och gräsmattan täckt av skilla... I gamla trädgårdar kan man ju göra superfynd!

Nån som har nått tips eller erfarenhet? =)

Kontakta kommunen, de måste veta vem som äger tomten.
Huggorm
Har huset rivits på grund av vägen har tomten troligtvis lösts in av kommunen
*Ulrica*
CITAT (miss_marilyn @ 25-04-2009, 22:37) *
Nu undrar jag förstås om det är ok att gå in på tomten och gräva upp växterdär =)
Du får absolut inte gräva upp något utan markägarens tillstånd, detta gäller även att ta stenar och liknande. Frågar du däremot så får du säkert "rädda" växterna.
mojan
Instämmer med övriga, kommunen vet säkert.
Men annars är det väl lantmäteriet på länsstyrelsen som vet vem som äger en tomt/markbit?
miss_marilyn
Hej!
Tack för alla svar!

Jag mailade till anläggningsfirman som hade en skylt uppsatt vid tomten. De hänvisade till stadsbyggnadskontoret. Där blev jag kopplad till hon som var ansvarig.
Visst var det helt ok att gräva =) Och så tipsade hon mig om en torptomt en bit bort som också var tom nu.

Så nu har jag varit tre svängar till tomten och grävt upp _massor_ av dillpion, bondpion, krollilja, rabarberplantor, scillalökar och en massa annat!
*Ulrica*
All heder åt dej att du frågade om lov först! Och så bra att alla de fina växterna kommer till nytta!
Myosotis
Vad kul! bravo.gif Vilken tur! Jag hade liknande tur för några år sedan när jag läste på komvux och skolans fina trädgård jämnades med marken och blev gräsmatta wacko.gif Det var sorgligt, men jag frågade och fick rädda så många växter jag ville ha. Det var rätt kul, jag backade in med bilen, tog spade och spann och började gräva. Alla glodde men ingen frågade om jag hade tillstånd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon